نكاتي كه همه بايد در مورد مغز و بيماري آلزايمر بدانند؟
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

مغز، يكي از مهم‌ترين اعضاي بدن است كه به دليل داشتن نقش اساسي در انجام فعاليت‌ها و كليه امور فكري بايد از آن حفاظت و مراقبت كرد. هيچ‌گاه دير يا زود نيست كه براي مراقبت از سلامت مغز خود تغييراتي را در زندگي ايجاد كرده و از اين طريق عوامل خطر ابتلا به بيماري آلزايمر را كاهش داد.

 

 

 بيماري آلزايمر زماني پيش مي‌آيد كه عوامل خطر بيماري دست به دست هم داده و به حدي به مغز فشار وارد شود كه ديگر قادر نباشد سلامت خود را حفظ يا ترميم كند. به همين دليل عاقلانه است كه عوامل خطر را تا حد امكان كاهش دهيم. با انتخاب روش زندگي سالم مي‌توان عوامل خطر را كم كرده و توانايي مغز را افزايش داد تا مغز براي مدت طولاني‌تري سالم بماند.

 

 

بعضي از عوامل خطر را نمي‌توان كنترل كرد (به علت ساختار ژنتيكي و روند پيري)، ولي اقدامات بسياري وجود دارد كه مي‌توانيد انجام دهيد تا عوامل خطر ابتلا به بيماري را كاهش دهيد.

 

 

آيا انتخاب سبك زندگي سالم مي‌تواند از ابتلا به بيماري آلزايمر جلوگيري نمايد؟ هيچ ضمانتي وجود ندارد ولي شواهد نشان مي‌دهد كه سبك زندگي سالم به مغز كمك مي‌كند تا ارتباطات خود را از دست نداده و حتي ارتباط جديدي را نيز ايجاد كند، به اين معني كه مغز سالم بيماري‌ها را بهتر تحمل مي‌كند.

 

 

با اقدامات زير مي‌توانيد سلامت مغز خود را حفظ نموده و بهبود بخشيد:

 

 

 

- مغز خود را به چالش بكشيد

 

 

مغز خود را هميشه فعال نگه داريد. مطالعات نشان مي‌دهد چنانچه از مغز خود به طور مرتب كار بكشيد، خطر ابتلا به بيماري را كاهش مي‌دهيد. بنابراين بسيار مهم است مغز را به صورت منظم فعال نگه داريد. هر روز يك كار تازه انجام دهيد و يا روش انجام كارهاي روزانه را تغيير دهيد. به طور مثال موي خود را با دستي كه از آن كمتر كار مي‌كشيد شانه بزنيد.

 

 

در ادامه پيشنهاداتي جهت به چالش كشيدن روزانه مغز شما ارائه مي‌شود:

 

 

- براي به چالش كشيدن فكر خود از بازي‌هاي مختلف استفاده نماييد. شطرنج، پازل، جدول كلمات و ارقام و بازي‌هاي حافظه.

 

 

- يك فعاليت جديد را پيگيري نماييد، به فراگيري يك زبان بپردازيد، نواختن يك آلت موسيقي را بياموزيد، در يك كلاس جديد شركت نماييد، به موزه و مكان‌هاي تفريحي ديگر برويد، خود را سرگرم كرده و لذت ببريد.

 

 

- معاشرت كنيد: داشتن ارتباط اجتماعي باعث مي‌شود كه از نظر ذهني نيز رابطه‌ها را حفظ نماييد.

 

 

به نظر مي‌آيد كه داشتن روابط اجتماعي عامل مهمي در جلوگيري از ابتلا به بيماري آلزايمر باشد. بنابراين با همه در تماس باشيد با افراد خانواده و دوستان و همسايگان تماس تلفني و رفت‌و‌آمد داشته و با افراد مثبت معاشرت كنيد. هر چه سرگرم باشيد بهتر است.

 

 

پيشنهادات زير جهت افزايش تعاملات اجتماعي توصيه مي‌شود:

 

 

- با اقوام و دوستان معاشرت كنيد.

 

 

- در نيروي كار فعال بمانيد يا كار داوطلبانه انجام دهيد.

 

 

- عضو يك گروه آموزشي، تفريحي شويد و يا در يك كلاس ثبت‌نام نماييد.

 

 

- سبك زندگي سالمي را انتخاب نماييد.

 

 

يك سبك زندگي سالم هم براي مغز داراي اهميت است و هم بقيه اعضاي بدن، ديابت، فشار خون، كلسترول بالا و چاقي همه از عوامل خطر براي ابتلا به بيماري آلزايمر محسوب مي‌شوند.

 

 

راه‌هاي ساده‌اي هست كه مي‌توانيد سبك زندگي سالم را براي خود انتخاب كرده و سلامت مغز خود را بهبود بخشيد:

 

 

-غذاي سالم انتخاب كنيد: از ميوه‌ها و سبزيجاتي كه رنگ تيره داشته و داراي آنتي‌اكسيدان هستند، استفاده نماييد. مانند: انگور سياه، تمشك، شاتوت، اسفناج، سبزي خوردن و روغن امگا 3 كه در ماهي و روغن كانولا يافت مي‌شوند.

 

 

- ورزش كنيد: فعاليت بدني ملايم و مستمر به سلامت قلب و عروق كمك مي‌نمايد و به طور محسوس مي‌تواند خطر ابتلا به سكته قلبي، سكته مغزي و ديابت را كاهش دهد.

 

 

- به شماره‌ها توجه داشته باشيد: فشار خون، كلسترول، قند خون و وزن خود را در حد متعادل نگه داريد. اگر مبتلا به ديابت هستيد مهم است كه آن را كنترل نماييد.

 

 

- فشارهاي عصبي را كاهش دهيد: از تمرين‌هاي تمدد اعصاب مانند مراقبه و يا تكنيك‌هاي ديگر استفاده كنيد.

 

 

- عاقلانه انتخاب كنيد: از كشيدن سيگار و نوشيدن الكل خودداري نماييد.

 

 

- به سلامت خود اهميت دهيد: براي معاينات دوره‌اي و يا هر گونه عارضه مهم به طور منظم به پزشك خود مراجعه نماييد. پزشك نقش مهمي را در حفظ سلامتي‌تان ايفا مي‌نمايد.

 

 

- از ضربه به سر پيشگيري نماييد. ضربه‌هاي مكرر مغزي عامل خطري است كه مي‌تواند بعدها به بيماري آلزايمر منجر شود. با پيشگيري از ضربه امروز و آينده از مغز خود مراقبت مي‌كنيد.

 

 

- از كلاه ايمني استاندارد براي فعاليت‌هاي ورزشي مانند دوچرخه‌سواري، اسكي، اسكيت و غيره استفاده كنيد.

 

 

- با استفاده از نرده از افتادن پيشگيري كنيد تا دچار ضربه مغزي نشويد.

 

 

- ايمن رانندگي كنيد و از كمربند استفاده نماييد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب