علت خون دماغ چیست؟
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

بعد از خونريزي‌هاي زنانه (قاعدگي)، خونريزي بيني شايع‌ترين خونريزي خود به خودي در انسان است كه به علت پارگي رگ‌هاي درون بيني اتفاق مي‌افتد.

شايع‌ترين محل خونريزي دماغ در كودكان و جوانان قسمت قدامي تيغه بيني است. خوشبختانه خونريزي اين ناحيه را مي‌توان به آساني كنترل كرد.

مشكل‌ترين و پيچيده‌ترين محل خونريزي در قسمت پشتي جدار خارجي و تيغه وسط بيني در اشخاص مسن است. اين نوع خونريزي، براحتي كنترل نمي‌شود و گاهي نياز به اقدامات تخصصي در بيمارستان دارد.

مقدار زيادي مايع لزج در بيني ترشح مي‌شود. اين ماده، هوايي را كه تنفس مي‌كنيم، مرطوب مي‌شود. با بالا رفتن سن و پير شدن، رطوبت بيني به خشكي مي‌گرايد.

غشاي ظريف داخل بيني خشك و شكننده شده و موجب ‌مي‌شود كه سياهرگ‌ها و سرخرگها ترك بر‌دارد و با كمترين فشار دچار خونريزي شود. گاهي بالا كشيدن ساده بيني يا عطسه‌اي ملايم، مي‌تواند به خون دماغ منجر شود.

علل خونريزي متنوع است. علل ممكن است موضعي باشد و در اثر آسيب وارده به بيني ايجاد شود، مانند دستكاري بيني با انگشت، انحراف تيغه بيني، استفاده از اسپري‌هاي مخصوص بيني، استفاده طولاني‌مدت از اكسيژن و گاهي سرطان بيني.

گاهي علت موضعي نبوده و اختلالي در سطح عمومي بدن وجود دارد كه خود را با خونريزي از بيني نشان مي‌دهد. بيماران فشارخوني با افزايش فشارخون ممكن است دچار خونريزي از بيني شوند.

بيماري‌هاي ديگري كه ممكن است با خونريزي از بيني همراه باشد، شامل اختلالات انعقادي (هموفيلي)، نارسايي مزمن كليه يا سرطان خون است.

اگر شيء خارجي در بيني فرو برود ترشحات بدبو همراه با خون خارج مي‌شود. اين شكل از خونريزي از بيني را بايد در بيمارستان و تحت تدابير خاص معالجه كرد. بايد جسم خارجي را خارج كرده و گاهي كار به جراحي و برداشتن بافت مرده و آسيب‌ديده مي‌كشد.

مصرف داروهاي ضدانعقاد كه موجب رقت خون مي‌شود، باعث اشكال در توقف خونريزي خواهد ‌شد. همچنين ممكن است موجب خونريزي مكرر از بيني شود.

از جمله اين داروها مي‌توان به آسپيرين، وارفارين، انواع داروهاي مسكن همچون بروفن، پيروكسيكام، ديكلوفناك و ايندومتاسين اشاره كرد.

افرادي كه وارفارين مصرف مي‌كنند به محض مشاهده خونريزي از هر ناحيه‌اي از بدن بايد به پزشك مراجعه كنند. خونريزي در اين افراد نشاني از مسموميت با وارفارين است.

خونريزي مكرر از يك سوراخ بيني، بخصوص زماني كه با انسداد همان سوراخ بيني همراه باشد بايد بررسي كامل شود. چون ممكن است ضايعات بدخيم درون بيني باعث خونريزي شود.

اولين اقدام در برخورد با فردي كه دچار خونريزي است اطلاع به اورژانس (۱۱۵) براي انتقال بيمار است. دقت كنيد كه خونريزي از بيني ممكن است شديد بوده يا شديد شود و بيمار را تا مرز شوك پيش ببرد.

براي بند آوردن يا كنترل نسبي خونريزي روشي كه براحتي قابل انجام است فشردن قدام بيني با انگشت شست و انگشت مياني است.

پس از كنترل خونريزي در اورژانس، بايد براي پيگيري به متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كرد. بيماراني كه خون‌دماغ شده‌اند و تحت درمان با وارفارين هستند يا داروهاي مسكن استفاده مي‌كنند، در مورد قطع يا ادامه مصرف بايد با پزشك خود مشورت كنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب