مالاریا؛‌ نشانه ها و درمان
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

«مالاریا» عامل بسیار شایع تب در کشورهای گرمسیری است. بیماری با خستگی، ضعف و سردرد، ‌درد بدن و تب شروع می شود و علایم آن دقیقاً شبیه بیماری های ویروسی مثل سرماخوردگی است.
تب های شدید و دوره ای که در بعضی موارد به بالای چهل درجه می رسد، ‌قبل از شروع درمان در بیماران وجود دارند به طوری که بیمار هر سه روز یک بار دچار تب شدید و لرز چند ساعته می شود و سپس بهبود پیدا می کند.

این افزایش درجه ی حرارت در واقع یک مکانیستم دفاعی برای از بین بردن انگل مالاریاست، ‌زیرا انگل ها در دمای زیاد کشته می شوند. مکانیسم دفاعی دیگر بدن، ‌فعال شدن طحال در به دام انداختن گلبول های سرخ آلوده است. بدین ترتیب در بیماری مالاریا طحال بزرگ شده و با از بین رفتن گلبول های سرخ آلوده بیمار دچار کم خونی می شود.

در کشورهای آفریقایی بعضی بیماری های خونی مثل کم خونی داسی شکل و تالاسمی ها شایع تر هستند. علت این است که این نوع کم خونی باعث مقاومت در مقابل نوع کشنده ی مالاریا می شود و بنابراین در بستر زمان افرادی که انواع کم خونی را دارند بیشتر زنده می مانند.


عوارض بیماری

بسته شدن رگ های مغزی باعث خواب آلودگی و کما می شود، ‌این مهم ترین عارضه ی مالاریای «فالسی پاروم» است. افت قند خون به خصوص در بچه ها و خانم های باردار که ایجاد عارضه های بدخیم و مرگ می کند نیز از دیگر عوارض این بیماری است. در حال حاضر داروی «کینین» که در درمان مالاریای مقاوم استفاده می شود نیز خود باعث افت قند است. انگل مالاریا علاوه بر انسداد رگ های مغزی، ‌باعث بسته شدن رگ های جفت در خانم های باردار و کوچک ماندن جنین و زیاد شدن مرگ دوران جنینی و نوزادی می شود.


تشخیص بیماری

تشخیص این بیماری با دیدن انگل در لام خون محیطی است. لام خون به معنی پخش کردن یک قطره خون روی یک شیشه ی مستطیلی شکل است که بعد از رنگ آمیزی آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند. وقتی بر اساس علایم بیماری مشکوک باشد، حتی اگر یک بار لام خون منفی بود باید در روزهای بعد آن را تکرار کرد.


درمان بیماری

مالاریا در انواع خوش خیم با داروهایی مثل «کلروکین» طی یک دوره ی چند روزه انجام می شود. متاسفانه در حال حاضر انواع بدخیم مالاریا به بسیاری از داروها مقاوم هستند؛ البته به تازگی داروهایی مثل «آرتزونات» و «مفلوکین» برای درمان این دسته از بیماران به بازار آمده اند.

مالاریا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب