خواص شگفت انگیز انگور
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

انگور از نظر ارزش غذايي و خواص بهداشتي، داراي سودمنديهاي بسيار است. از مهمترين مواد قندي موجود در حبه هاي انگور تازه، ساکاروز، گلوگز و دکستروز مي باشد. از اسيدهاي آلي اسيد فرميک، اسيد ماليک، اسيد سيتريک و اسيد تارتاريک را مي توان نام برد. نمک هاي کاني مانند آهک، منيزيم، آهن، منگنز، سيليس وجود دارد. مقدار انرژي موجود در هر ۱۰۰گرم انگور تازه ۶۷ کيلوکالري است.

خواص انگور

انگور ميوه اي است بهشتي که شامل ويتامين آ، ب و ث مي باشد هم چنين داراي مقداري منيزيم، کلسيم، آهن، فسفر، پتاسيم و آلبومين است. امروزه در طب درمان هاي طبيعي (نتروپت)، از رژيم هاي مختلف انگور استفاده مي کنند. همچنين اين ميوه را براي درمان بيماري هاي يبوست، عوارض رماتيسم، کم خوني و حتي پيشگيري از سرطان سودمند مي دانند. انگور هم لاغر کننده است و هم چاق کننده بدين گونه که اگر انگور را از صبح تا ظهر خالي ميل کنيد لاغر کننده است و اگر آن را همراه با غذا ميل کنيد چاق کننده است. توجه داشته باشيد وقتي انگور ميل مي کنيد پشت آن آب سرد ننوشيد و يا ميوه هاي خشک مانند برگه هلو و غيره را با انگور ميل نکنيد، زيرا دچار دل درد مي شويد. يکي از خواص انگور، صاف کننده و مولد خون بودن آن است. انگور قند خون را نيز تنظيم مي کند. به علاوه انگور قرمز براي تصفيه خون و خون سازي از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادي که قند خون پايين دارند مي توانند از انگور بهره زيادي ببرند. بنابراين سعي کنيد هميشه انگور داشته باشيد و چند بار در روز از آن ميل کنيد.

انگور يکي از ميوه هاي ضد سرطان شناخته شده است و اين به خاطر خواص ضد عفوني کنندگي آن است. افرادي که در دوره نقاهت يک بيماري هستند و يا ضعف عمومي بدن دارند و در نتيجه قدرت دفاعي بدن آن ها کم شده است، سعي کنند از انگور، هويج، سيب و هلو، به مقدار زيادي استفاده کنند. البته اين ميوه ها را با هم در آب ميوه گيري ريخته و آب ميوه حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند.

خوب است بدانيد انگور پتاسيم زيادي دارد که به جبران ضعف بدن کمک مي کند و در کنترل فشار خون موثر است. انگور و سيب هر دو ميوه هاي بهشتي هستند، که افراد مبتلا به ناراحتي هاي قلب و اعصاب مي توانند آب را نيز در طي روز بنوشند.

انگور براي سلامتي قلب، ريه و کليه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزي، ملين و مدر بوده و براي مبتلايان به اوره بالاي خون (نقرس) مناسب و سازگار است. اين نکته را هم بدانيد يبوست که عوارض آن بي اشتهايي، نفخ، سردرد، تشنگي مفرط و بدبويي دهان است با خوردن انگور تازه برطرف مي شود.

خود انگور در درمان يبوست و التهاب معده و روده ها و شير انگور خاصيت ملين دارد. برگ آن مقوي و قابض و دم کرده آن مدر است. آبغوره اش در رفع اورام مخاط لثه و دهان و سرکه حاصله از تخمير دانه انگور در تسکين خارش پوست و جلوگيري از خونريزي ها بکار مي رود و دانه هاي خشک آن صفرا و بلغم را دفع و پي را محکم کرده خستگي را رفع و حالت انبساط بوجود مياورد در همه حال انگور و برگ و شيره و دانه هاي خشک شده و دانه هاي نارس (غوره) و دانه تخمير شده (سرکه) مصرف دارند.

مشخصات انواع انگور

انگورها را به ۲ گروه مي توان تقسيم کرد. يکي انگورهاي کشمشي که براي تهيه سبزه و ديگر کشمش مورد استفاده قرار مي گيرند. ديگري انگورهايي که که غالباً دانه دار بوده و براي تهيه آب انگور به مصرف مي رسند.

کشمش: کشمش تقويت کننده بدن است و اگر آن را مانند چاي دم کنيد و بنوشيد، براي نرم کردن سينه و درد گلو مفيد است.

همچنين خانم هاي باردار از خوردن غوره زياد خودداري کنند، چون غوره مدر است و امکان دارد موجب سقط جنين شود.
انگور خاصيت قليايي دارد و باعث قليايي شدن خون مي شود. و از اين لحاظ هر کيلوي آن معادل يک ليتر آب معدني است. به علت وجود مواد قندي زياد انرژي زا است و حرارت بدن را تامين مي کنند. به علت داشتن پتاسيم مقوي قلب و يک داروي مؤثر براي کم خوني است زيرا داراي آهن، منگنز و منيزيم است. آب انگور در رژيم غذايي افراد چاق که بخواهند لاغر شوند زياد مصرف مي شود و به علت کم داشتن مواد چربي مانع افزايش وزن مي شود.

درخت انگور که درخت مو نيز ناميده مي شود درختچه اي است بالا رونده که از ديوار و درختان مجاور بالا مي رود. ساقه آن گره دار و داراي برگهاي متناوب است. برگهاي انگور داراي پنج لوب دندانه دار و برنگ سبز تيره مي باشد. گلهاي آن کوچک، مجتمع و بصورت خوشه ظاهر مي شود. ميوه درخت انگور، گوشتدار و شيرين و برنگهاي مختلف است.

خواص درماني ميوه انگور

انگور بر طبق طب قديم ايران گرم و تر است.
۱) اخلاط بدن را متعادل مي کند.
۲) بسيار مقوي و مغذي است.
۳) خون را تصفيه مي کند.
۴) سينه و ريه را صاف و تميز مي کند.
۵) برطرف کننده يبوست است.
۶) انگور براي درمان ورم معده و روده مفيد است.
۷) در درمان سل ريوي و سياه سرفه موثر است.
۸) براي درمان اسهال خوني از انگور استفاده مي شود
۹) براي درمان نقرس بسيار مفيد است.
۱۰) آنهايي که معده ضعيف دارند بايد انگور را بدون پوست بخورند زيرا پوست آن دير هضم است و موجب دل درد، نفع و عوارض ديگر مي گردد.
۱۱) انگور بهترين ميوه براي کساني است که مي خواهند لاغر شوند و بدن خود را از سايد اوريک، سنگهاي صفراوي و مسموميت هاي مزمن (مسموميت از سرب يا جيوه) پاک کنند. اينگونه اشخاص بايد در هر هفته بمدت ۲روز فقط آب انگور بخورند و رژيم آب انگور بگيرند بدين ترتيب که هر دو ساعت يکبار آب انگور تازه را گرفته و بنوشند. مقدر مصرف روزانه تقريباً ۲ کيلو گرم است و در اين دو روز نبايد غذاي ديگر مصرف کنند فقط مي توانند آب بنوشند.
۱۲) رژيم آب انگور براي مبتلايان

غوره: غوره براي افراد مبتلا به چربي خون بسيار مفيد بوده و ضد عفوني کننده بدن نيز هست. هم چنين اگر با سالاد ميل شود براي لاغر کردن سودمند است. سعي کنيد غوره خالي را نخوريد چون روي معده اثر سوء مي گذارد.

به سل ريوي و بواسير نيز مفيد است.
۱۳) براي تقويت و طراوت پوست و همچنين روشن کردن رنگ پوست، آب انگور تازه را با يک تکه پنبه بصورت بماليد و پس از ده دقيقه با آب نيمگرم محتوي کمي جوش شيرين بشوييد.
۱۴) زياد روي در مصرف آب انگور بطور مداوم ايجاد سنگ کليه مي کند.
خواص طبي روغن هسته انگور روغن هسته انگور گرم کننده بدن است، اين روغن ضد يبوست مي باشد. از آن براي نقاشي و تهيه صابون نيز استفاده مي شود.

خواص طبي هسته انگور

هسته انگور از نظر طب قديم ايران سرد و خشک است:
۱) داراي تانن است بنابراين قابض است.
۲) اسهال را برطرف مي کند.
۳) ترشح ادرار و اسپرم را کم مي کند.
۴) گرد هسته انگور را براي درمان به مسلولين مي دهند.
۵) هسته انگور براي آنهايي که مثانه و کليه ضعيف دارند مضر است.

خواص طبي پوست انگور

پوست انگور از نظر طب قديم ايران سرد و خشک است:

خواص طبي برگ مو

۱. برگ مو قابض است.
۲. دم کرده برگهاي جوان مو اسهال خوني را برطرف مي کند.
۳. براي خونريزي مفيد است.
۴. در دفع نقرس و زردي موثر است.
۵. استفراغ را برطرف مي کند.
۶. در رفع اختلالات گردش خون مربوطه به دوره بلوغ و يائسگي موثر است.
۷. هنگامي که پوست صورت قرمز مي شود و ملتهب است خوردن دم کرده آن اثر مفيد درد.
۸. گرد برگهاي جوان و خشک شده مو، اثر خوبي در رفع خونريزيهاي رحم و خون آمدن از بيني دارد.
۹. براي برطرف کردن سرمازدگي دست و پا جوشانده برگ مو را تهيه کرده و دست و پا را بمدت ۱۵ دقيقه در آن قرار دهيد.
۱۰. براي تهيه دم کرده برگ مو، مقدار ۱۵ تا ۲۰ گرم برگ مو را در يک ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد ۱۰ دقيقه بماند.
۱۱. از دم کرده برگ مو مي توان براي شستشوي چشم در مورد ورم ملتحمه استفاده کرد.
۱۲. دم کرده برگ مو براي رفع واريس مفيد است.
دانه دانه خوردن آن گواراتر است و اندوه را مي زدايد بخصوص سياه آن بهتر است.

رازهاي جوان ماندن، سلامتي و زيبا ماندن خواص درمانگر انگور:

خداوند مهربان نعمتهاي فراوان خود را در زمين به بشر ارزاني داشته است. کره زمين يکي از زيباترين کرات در آسمان است، آنها که از دور به کره زمين مي نگرند و آن را در ميان کرات ديگر ديده و مقايسه مي کنند، پي به اهميت و زيبائي زمين مي برند. ما از اين پس مي کوشيم خواص گياهان و ميوه ها را براي شما باز کنيم. در ايران سوء تغذيه به اشکال مختلف وجود دارد. اين امر سبب بيماري و ناتواني جسمي و روحي است. اگر سوء تغذيه رفع شده و غذاي خوب و مناسب خورده شود بدن شاداب، سالم و قوي مي شود. راه آن شناسائي غذاها و آشاميدني خوب و بد است در اينجا به انگور اشاره مي کنيم.

انگور، ميوه اي است که همگان آن را ديده اند به شکل دانه هاي کوچکي است که در چند ساقه فرعي و اصلي جمع مي شود. آيا هيچ گاه به نحوه شکل گيري و ترکيب ميوه ها خيره شده و دقت کرده ايد؟ آيا ديده ايد مثلاً انار با چه نظم حيرت انگيزي ساخته مي شود، هر دانه انار با چه نظم حيرت انگيزي از هسته تا پوسته نازک آن ساخته شده است؟

انگور در طعم ها و اندازه ها و رنگ هاي متفاوت ديده مي شود و يکي از بهترين ميوه ها براي تحريک اشتها، تقويت قواي جنسي، صاف کردن خون و کبد، از بين چربي ها و ترشي، پاکسازي سيستم گوارش، رفع ناراحتي هاي استخواني، غضروفي، روماتيسم، شادابي رنگ پوست، تقويت موي سر، از بين بردن انگلهاي معده و روده موثر است. از انگور ترکيبات جديدي به دست مي آيد که عبارت از آبغوره براي ايجاد لاغري در غذا ريخته شود، نه آنکه مستقيم نوشيده و موجب تحريک معده شود. و نيز سرکه انگور با روش و خاصيت آبغوره، شيره انگور که در زمان حاضر کمتر توليد مي شود. آب انگور که در حمام اگر با آن موي سر ماساژ دهند و هر روز هم مقداري بخورند موها را تقويت و شاداب و سرحال مي کند، همچنين که براي تقويت عمومي و مغز و حافظه خوب است. البته به خاطر داشته باشيد انواع آب ميوه بسته بندي که در بازار عرضه مي شود و اصولاً هر نوع نوشابه و غذائي که در ظرف سر بسته ارائه مي شود حاوي شکر و مواد نگهدارنده است، ضمن آن که خاصيت غذائي آن ماده را از بين مي برد زيانهاي خاصي هم در رابطه با خون، کبد، کليه و دستگاه گوارش براي بدن دارد هميشه غذا را تازه بخوريد غذاي سرد مانده در يخچال را قبل از گرم کردن نخوريد. غذاي يخ زده و مانده نخوريد. غذاها را خيلي ترکيب نکنيد مثل قورمه سبزي و قيمه و فسنجان که مجموعاً براي بدن مفيد نيست. يا غذاهاي بيرون که آشنائي با مالک و صاحب آن نداريد و چگونگي پخت آن را نمي دانيد نخوريد.
روغن هسته انگور در سالهاي قبل براي عرضه در بازار ايران معرفي شده است. اين روغن از هسته انگور گرفته مي شود هسته انگور، را غالباً نمي خورند و بيرون مي اندازند. اين هسته حاوي کلسيم و ويتامين E و A است. براي ناراحتي هاي مفصلي، استخواني، رفع آرتروز و نيز پاک کردن سيستم گوارش بسيار خوب است. روغن آن هم مفيد است. مثل روغن گردو است ولي روغن گردو در باز کردن عروق بسته موثر است، اما اين روغن براي برخي از بيماريهاي به ظاهر لاعلاج مفصلي مناسب است. براي ناخن و رشد آنها هم موثر است. افرادي که چاق هستند بايد کمتر انگور بخورند. افرادي که خيلي لاغر و استخواني هستند، اگر يکماه هر روز مقداري انگور يا کشمش بخورند، چاق خواهند شد.
براي جلوگيري از توسعه پروستات (نه از بين بردن آن، که روش خاصي دارد) خوردن انگور خوب است. افرادي که از پيري خوششان نمي آيد هر روز مقداري انگور بخورند استخوانها و عضلات را محکم، پوست را شاداب و مويشان را خوش حالت کرده، ديرتر سفيد مي شود.

انگور سبز ترش براي ناراحتي هاي کبدي و غلظت و چربي خون موثر است در رفع نقرس هم اثرات اثبات شده دارد. روش آن را از ما بپرسيد!

شراب هم حالت داروئي دارد. خوردن زياد آن سيستم گوارش، عصب و قلب را بهم ريخته موجب اختلال در کار کرد صحيح آن است. اما براي برخي از افراد بيمار خوب است شراب سبب تقويت پوست و مو و تقويت اشتها و هضم غذاست. انگور شيرين و سياه و سرخ هم براي تصفيه خون خوب است و خوردن اينها سبب پرپشتي موهاي سر مي شود. براي تقويت لثه هم مي توان آب انگور يا انگور ترش و شيرين را در دهان نگه داشته روي لثه ها حرکت داد، لثه را محکم مي کند، جوش شيرين هم همين خاصيت را دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب