ميخچه و پينه در نماي بسته
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

شما هم در خطريد
 براي اين که بدانيم، چه کساني به ميخچه و پينه دچار مي شوند، خوب است عوامل مؤثر در بروز آن ها را بشناسيم .

ميخچه به طور معمول در قسمت پشت و کنار انگشت پنجم پا ايجاد مي شود. اما ممکن است در هر قسمت ديگري از پا، بروز يابد. در بسياري از موارد، ميخچه در زير انتهاي استخوان هاي کف پا، يعني نيم تا يک سانت از ريشه انگشتان پا به طرف مرکز کف پا به وجود مي آيد. بيشترين علت بروز ميخچه پوشيدن کفش هاي نامناسب است. ميخچه ي نرم، بيش از همه در چهارمين فضاي بين انگشتي پا به وجود مي آيد و علت آن فشار در انگشت پنجم به ريشه ي انگشت چهارم است. بد شکلي هاي استخواني که به صورت مادرزادي وجود دارد، مثل کوتاهي هر کدام از استخوان هاي کف پا، و همچنين انحراف انگشت شست پا به داخل، بد شکلي چکشي در انگشت و انحنا داشتن انگشت کوچک پا، شرايط را براي بروز ميخچه فراهم مي کند. پينه هم نواحي ضخيم شده يي از پوست است که ممکن است وسيع تر از ميخچه باشد و بيشتر در زير سر اولين استخوان يا پنجمين استخوان کف پا مشاهده مي شود. البته ممکن است پينه نشانه ي شغل هم باشد؛ مثل کف دست پينه بسته ي کارگران کارهاي سنگين يا حتي انگشتان پينه بسته ي يک ويولونيست. افراد مبتلا به پرخوري عصبي يا بوليميا ممکن است به پينه ي پشت دست دچار شوند. علت آن هم تماس مکرر دندان با پوست در زمان تحريک به استفراغ کردن است
 

کالبد شکافي
 

ميخچه و پينه، قسمتي از پوست هستند که ضخيم شده و در نقاطي به وجود مي آيند که ضربه هاي متعدد و طولاني مدت برسلول هاي سطحي و پوششي پوست وارد مي شود.
ميخچه، چه نرم و چه سخت، هرگز در پايي با شکل طبيعي و هنگام پوشيدن کفش مناسب به وجود نمي آيد. يعني يا تغيير شکل استخواني در يک بخش يا کل قسمت پايين پا وجود دارد يا کفش نامناسبي پوشيده مي شود و با فشار بر يک قسمت از پوست پا، سلول هاي آن تحريک مي شوند. و آن ها نيز براي محافظت از خود در برابر فشار، شروع به واکنش به صورت تکثير سلول مي کنند؛ يعني ضخيم تر مي شوند تا بتوانند در برابر فشار، دوام بياورند. مقدار ضخيم شدن پوست به شدت فشار و مدت زمان آن بستگي دارد. در پينه هم مانند ميخچه افزايش ضخامت پوست به ويژه در لايه ي شاخي آن، که سطحي تر از ساير سطوح است، به وجود مي آيد. حتي مشاهده شده است که در برخي از خانواده ها به صورت ارثي، پينه هاي دردناک، در نقاطي که فشار وارد مي شود و به ويژه در کف دست و پا، به وجود آمده است. به صورت کلي اين ضايعات به علت فشار و کشيدگي به صورت مالش، فشارهايي که به علت چرخش استخوان وارد مي شود يا به علت پوشيدن کفش نامناسب به وجود مي آيد.
 

آنچه مي بينيم و حس مي کنيم
 

ميخچه ممکن است درد مبهم، اما ثابت مثل برش چاقو ايجاد کند. که بخصوص هنگام فشار بر آن ها پديدار مي شود؛ اما به طور معمول، پينه بدون علامت بوده يا هنگام فشار دادن دردناک است يا اگر در پا به وجود آيد، مانند سنگي که در کفش رفته، موجب لنگيدن فرد مي شود. شکل ميخچه مثل مخروطي است که نوک آن به داخل بافت فرو رفته است. در لمس اين ضايعات، هميشه برجستگي استخواني يافت مي شود
 

طرز تشخيص
 

به طور معمول پزشکان ضايعه يي را که در پا يا دست به وجود مي آيد، مي شکافند و براساس شکلش، آن را تشخيص مي دهند. ميخچه به طور معمول هسته ي مرکزي شفافي دارد. اما با ادامه برش، اين ناحيه شفاف و کوچک مي شود و از بين مي رود. در ميخچه ي نرم به طور معمول ضايعه با ليچ افتادن ساده با عفونت قارچي لاي انگشتان پا اشتباه مي شود. درباره ي پينه، هسته ي مرکزي و خطوط طبيعي پوست وجود ندارد. گاهي پينه روي زگيل به وجود مي آيد. زگيل کف پا نقاط قرمز، سياه، و خون ريزي هاي نقطه يي شکل دارد. نقاط سياه مويرگ هايي است که خون درون شان لخته شده است.
 

درمان
 

به طور معمول پزشکان، ناحيه يي را که ميخچه در آورده، بي حس مي کنند و با چاقوي جراحي آن را در مي آورند. پس از بيرون آوردن ميخچه، درد موضع نيز برطرف مي شود. پزشکان مجرب در امر مراقبت هاي پوست و زيبايي نوعي چسب مخصوص تجويز مي کنند که حاوي «اسيد ساليسيليک» چهل درصد است که کمي بزرگ تر از ضايعه، آن را مي بريم و روي ميخچه قرار مي دهيم.
اين چسب بايد در تمام مدت شب يا حتي در ضايعات خيلي ضخيم، پنج تا هفت روز در محل باقي بماند. پس از استفاده ي متناوب و مکرر از چسب اسيد ساليسيليک، پوست، سفيد و ليچ مي شود و مي توان با حوله ي ضخيم، سنگ پا يا سوهان، ضايعه را برداشت و دوباره از چسب استفاده کرد تا به طور کلي ضايعه صاف و برطرف شود . بهتر است بدانيم که همه ي اين اقدامات بايد با توصيه و مراقبت پزشک باشد، چون ممکن است موجب آزردگي پا، دست يا هر ناحيه يي از پوست شود. بيماران مبتلا به ديابت براي درمان ميخچه يا پينه ي خود بايد کاملاً مراقب باشند، چون زخم و عفونت منتشر در خون در اين بيماران، شايع است. البته برداشتن پينه، فشارهايي را که به کف پاي بيماران مبتلا به ديابت وارد مي شود، کم مي کند. احتمال بروز زخم هاي نوروپاتيک يا زخم هاي عصبي را کاهش مي دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب