سرطان سرويکس
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

تعريف:
 رشد سرطاني در انتهاي تحتاني سرويکس را سرطان سرويکس گويند.
سن: بيشترين شيوع بين 65 - 45سالگي است.
نحوه زندگي: تماس جنسي در سنين پايين بدون استفاده از کاندوم، تعدد افراد در ارتباطات جنسي بدون استفاده از کاندوم و سيگار از عوامل خطر مي باشند.
ژنتيک: عامل قابل توجهي به شمار نمي آيد.
سرطان سرويکس يکي از شايعترين سرطان ها است که خانم ها به آن مبتلا مي شوند. اين سرطان يکي از انواع سرطاني است که مي توان با غربال سازي عادي از آن جلوگيري نمود. سرطان سرويکس معمولاً به کندي رشد مي نمايد. در مرحله ي قبل از سرطاني شدن، سلولهاي سرويکس به تدريج از شکل خفيف غير طبيعي به شکل شديد غير طبيعي بودن تغيير مي يابند که به اين حالت ديسپلازي گويند. اين تغييرات توسط آزمايش اسمير سرويکس مي تواند مشخص گردد و امکان درمان را قبل از سرطاني شدن به فرد مي دهد.
 

علل بيماري
 علت سرطان سرويکس نامشخص است، اما گواهي دال بر اين فرضيه وجود دارد که تغييرات سلولي در سرويکس با بعضي انواع پاپيلوما و ويروس انساني (HPV) مربتط مي باشد. اين ويروس در اثر مقاربت بدون استفاده از پوشش کاندوم منتقل مي شود و خطر ابتلا به سرطان سرويکس را افزايش مي دهد و اين در صورتي است که فرد در سنين مقاربت پايين بدون استفاده از کاندوم داشته باشد يا با افراد مختلف بدون پوشش کاندوم مقاربت نمايد. سيگار نيز عاملي خطري براي ابتلا به سرطان سرويکس است. خانم هايي که ايمني آنها کاهش يافته يا داروهاي ايمونوساپرسانت (تضعيف کننده ايمني) Immunosuppressant استفاده مي کنند در معرض خطر ابتلا به اين سرطان مي باشند.
 

علائم بيماري
 

سرطان سرويکس هميشه با ايجاد علائم همراه نيست. به هر حال در بعضي خانمها ممکن است خونريزي غير طبيعي واژينال، به خصوص پس از مقاربت جنسي وجود داشته باشد. از آنجايي که سرطان پيشرونده است، علائم بعدي عبارتند از:
* ترشحات آبکي، خون آلود شديد و بد بو از واژن.
* درد لگن.
* درد به هنگام مقاربت
در صورت عدم درمان، سرطان سرويکس ممکن است به رحم منتشر شده و سپس غدد لنفاوي لگن را مبتلا سازد. سرانجام، سرطان ممکن است به بخشهاي ديگر بدن نظير کبد و ريه دست اندازي نمايد.
 

تشخيص بيماري
 

در صورتي که پزشک، مشکوک به وجود سرطان سرويکس در فردي گردد، آزمايش اسمير انجام خواهد داد. اگر اين آزمايش وجود سلولهاي غير طبيعي را نشان داد، پزشک کلپوسکوپي انجام خواهد داد که در اين اقدام سرويکس از طريق دوربيني که قدرت بزرگنمايي دارد بررسي شده و نواحي غير طبيعي کنترل مي گردند. نمونه اي از بافت سرويکس در طي اين اقدام برداشته شده و جهت آزمايشات ميکروسکوپي براي يافتن سلول سرطاني فرستاده مي شود. درصورت تشخيص سرطان سرويکس، آزمايشات تکميلي براي بررسي وجود متاستاز به ساير قسمتها انجام مي شوند. اين آزمايشات شامل راديوگرافي قفسه ي سينه يا MRI از قفسه ي سينه براي بررسي ريه ها و آزمايشات خون و CT اسکن شکم به منظور ارزيابي عملکرد کبد خواهد بود.
 

درمان بيماري
 

درمان بيماري به مرحله ي بيماري و پيشامدهاي خاص آن بستگي دارد. در صورتي که سرطان محدود به سرويکس باشد و فرد قصد بچه دار شدن داشته باشد، ممکن است فقط نواحي مبتلا برداشته شوند. اما اغلب در طي يک عمل هيسترکتومي، سرويکس و رحم برداشته خواهند شد. در صورت گسترش بيماري به رحم، ممکن است برداشتن رحم به همراه لوله هاي رحم، تخمدانها، قسمت فوقاني واژن و غده هاي لنفاوي نزديک به آن قسمت ضرورت داشته باشد. درصورتي که خانمي در سنين قبل از يائسگي باشد ممکن است تخمدانها برداشته نشوند. زيرا تخمدانها عمل توليد هورمونهاي جنسي را به عهده دارند و برداشتن آنها موجب يائسگي زودرس مي گردد. در صورتيکه سرطان به ساير قسمتهاي بدن گسترش يافته باشد، راديوتراپي و گاهي شيمي درماني نياز است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب