مراقب بوتولیسم باشید
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

بوتولیسم، بیماری كشنده‌ای كه نوعی مسمومیت غذایی است، اما از آن چندپله خطرناك‌تر است و می‌تواند در فاصله فقط یك شبانه‌روز تا مرگ برود.

شاید شما هم خبر مسمومیت یك خانواده مسافر را با سوسیس وكالباس شنیده باشید كه طی چند ساعت، سه عضو آن جان باختند یا دختر دانشجویی كه به خاطر استفاده از كنسرو تن ماهی، مغلوب بوتولیسم شد.

پزشكان می‌گویند، بوتولیسم بر اثر مصرف مواد غذایی مانند سوسیس ، كالباس، كنسرو ماهی، كنسرو ذرت، كنسرو لوبیا، كشك خام و عسل طبیعی كه در شرایط نامناسب و غیربهداشتی تهیه و نگهداری شده‌اند ایجاد می‌شود. در صورت مصرف مواد غذایی آلوده به سم بوتولیسم، سیستم عصبی مصرف‌كننده فلج می‌شود؛ زیرا سم بوتولیسم روی سیستم عصبی اثر می‌گذارد.

همچنین تاربینی (دوبینی)، ضعف عمومی، اختلالات بلعی و تنفسی كه می‌تواند منجر به مرگ شود، از دیگر علائم بوتولیسم است.

نخستین علامت بوتولیسم اطفال، یبوست است كه متأسفانه چندان مورد توجه والدین قرار نمی‌گیرد. والدین كمتر كودك خود را به خاطر یبوست نزد پزشك می‌برند تا این‌كه سایر علائم مانند خواب‌آلودگی، نخوردن غذا، تغییر صدا و در نهایت از دست دادن كنترل سر ظاهر می‌شود.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری كشنده، پزشكان نكات ساده‌ای توصیه می‌كنند كه رعایت آن بویژه هنگام تهیه غذاهای سریع و آماده الزامی است.

تمام غذاهای كنسرو شده و نگهداری شده باید بدرستی آماده‌سازی و پروسس شده باشد. از مصرف كنسروهای متورم شده باید بشدت خودداری كرد.

مواد غذایی دارای بوی نامطلوب نباید خورده یا حتی چشیده شوند. همچنین كنسروهای تجاری كه در آنها متورم است، باید به فروشنده بازگردانده شود.

اگر شما كنسرو خانگی تهیه می‌كنید، باید مطمئن باشید كه از لوازم صحیح و ظروف مناسب كنسرو استفاده شده است؛ ضمن این كه روش تولید آن باید به‌روز باشد.

قبل از مصرف غذاهای خانگی كنسرو شده، باید به مدت 10 تا 20 دقیقه آنها را جوشاند تا هر سمی در ماده غذایی نابود شود. در این زمینه رعایت نكات زیر ضروری است:

غذاهای خام یا پخته شده‌ای را كه علامتی از فساد دارند، دور بریزید. از مصرف غذاهای كنسرو شده‌ای كه ظرف متورم یا فررفته بوده یا در شیشه آنها متورم است، خودداری كنید.

غذاهای كم اسید كنسرو شده را كه ظرف آنها متورم است یا غذای آن كف‌آلود می‌باشد یا بوی بدی دارد، هرگز نخورید و حتی از آن نچشید.

برای تهیه كنسرو غذاهای كم‌اسید باید با توجه به اندازه قوطی، دمای حرارت پیشنهادی را مدنظر قرار دهید.

 

غذاهای كم‌اسید كنسرو شده خانگی را قبل از مصرف به مدت 20 دقیقه بجوشانید. چنانچه به سلامت غذا شك كردید، بی‌درنگ آن را دور بریزید.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب