آزمایش PSA
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

همه مردان بالاي 50 سال بايد حداقل سالانه يک مرتبه تست «PSA » را انجام دهند چرا كه نبايد فراموش كرد سرطان پروستات گاه بدون هيچ علامت انسدادي سالها با بيمار همراه است و زماني شناسايي مي‌شود که نمي‌توان اقدامات موثر درماني انجام داد.

افراد نبايد نگران بزرگي پروستات در تصاوير سونوگرافي باشند، زيرا ارتباطي ميان بزرگي پروستات با علائم بيمار وجود ندارد.

ممکن است يك بيمار با بزرگي پروستات30 گرمي با علائم فراوان به درمان دارويي نياز پيدا کند اما يك بيمار با 200 گرم حجم پروستات بدون علامت و درمان دارويي به زندگي ادامه دهد،

اندازه پروستات نوع جراحي را براي متخصصان اعلام مي‌کند و هيچ نقش ديگري ندارد و بايد دانست که اورولوژيست تنها با برداشتن فشار روي مجراي ادراري به تسهيل روند زندگي بيمار کمک خواهد کرد و هدف از جراحي تنها کوچک کردن و يا برداشتن پروستات نيست مگر آن که بيمار دچار مشکلات سرطاني باشد.

در موارد پروستات‌هاي بزرگتر از 100 گرم روش جراحي باز موثرتر بوده و نسبت به روشهاي ديگرعارضه کمتري دارد:

در 25 درصد موارد سرطان در ناحيه مياني پروستات ايجاد مي‌شود که در اصل منطقه هدف در روشهاي باز، بسته، تهاجمي و کم تهاجمي به شمار مي‌رود و اگر پزشك از غيرسرطاني بودن آن ‌اطمينان نداشته باشد، اشعه ليزر امکان آزمايشات پاتولوژيکي را از متخصصان مي‌گيرد.

 پيشگيري از بزرگي خوش‌خيم پروستات نياز به پرهيز و يا رژيم غذايي خاصي ندارد ولي در افرادي که در خانواده خود استعداد سرطان پروستات دارند بهتر است از سيگار و دخانيات و مصرف چربي‌ها و هورمون تستوسترون دوري کرده و از غذاهاي حاوي (رنگدانه قرمز) ليکوپن که به ويژه در گوجه فرنگي به وفور يافت مي‌شود، بيشتر بهره گيرند.

همه مردان بالاي 50 سال بايد حداقل سالانه يک مرتبه تست PSA را انجام دهند، يادآور شد: بالا رفتن اين تست بيش از عدد 4 نانوگرم متخصصان را به درجاتي از سرطان پروستات مشکوک مي‌کند که البته در کنار معاينه پروستات مي‌تواند به کشف شواهدي دال بر وجود توده سرطاني کمک کند.

حدود70 درصد موارد سرطان پروستات در قسمت بيروني اين بافت بوده که به وسيله آزمايش و معاينه و يا سونوگرافي از راه مقعد قابل شناسايي و پيگيري است و نبايد فراموش كرد كه سرطان پروستات گاه بدون هيچ علامت انسدادي سالها با بيمار همراه است و زماني شناسايي مي‌شود که نمي توان اقدامات موثر درماني انجام داد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب