زيبايي و يائسگي
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

در خانم‌هاي يائسه علاوه بر ساير مراقبت‌ها، مساله زيبايي و حفظ حالت زنانگي از اهميت خاصي برخوردار است که با درمان‌هاي جانشيني مناسب هر دو مقصود بيماري و زيبايي حاصل مي‌شود.

 نکاتي که زنان يائسه بايد از آن اجتناب کنند، عبارت است از :
گرماي زياد، حمام‌هاي گرم و طولاني، مصرف زياد پاک‌کننده‌ها و مواد صابوني که به ويژه براي پوست شکننده و خشک زيا‌نبارند.
پوست زنان در دوران يائسگي کم‌آب شده و با افزايش سن نيز اين کم‌آبي شدت مي‌يابد و سرانجام تبديل به پوستي نازک و خشک مي‌شود و مصرف صابون‌هاي حاوي چربي و فاقد مواد صابوني براي پوست بدن اين خانم‌ها توصيه مي‌شود. براي پاک کردن صورت نيز بهتر است به جاي صابون از شيرپاک‌کن استفاده شود. مصرف مرطوب‌کننده نيز براي پوست صورت ضروري است و براي جبران کمبود آب و چربي پوست صورت مصرف امولسيون‌هاي چرب و جاذب رطوبت ارجح به کِرِم‌هاي مرطوب‌کننده معمولي است؛ هر چند از نظر زيبايي گاهي بيماران مصرف چنين امولسيون‌هايي را به دليل برق چربي آن و تأخير جذب در صورت دوست ندارند ولي محصولات جديد علاوه بر کاهش براقي امولسيون در زمان کوتاهي در چند دقيقه سريعا جذب مي‌شوند. اخيرا کِرِم‌هاي جديد حاوي امولسيون چربي و جاذب رطوبت ساخته شده که حتي مشکل فوق را براي مدت‌کوتاه هم ندارد و روشني واضح و خوشايندي هم ايجاد مي‌کنند و به دليل وجود مواد جاذب رطوبت جديد‌الکشف در طبقه سطحي پوست به مقدار زياد، زمان طولاني‌تري در پوست مي‌ماند، به طوري که تقريبا با مصرف يک بار در روز بيمار احساس رطوبت کافي و نرمي پوست در 24 ساعت را دارد.
امروزه اغلب مرطوب‌کننده‌ها حاوي مواد بيواکتيو ضدپيري هستند و نيز حاوي مقدار کمي از هورمون‌ها هستند که از نظر علمي مورد تاييد است. هر چند در زنان يائسه‌اي که تحت درمان با هورمون استروژن خوراکي هستند، مصرف موضعي اين هورمون تاثير بيشتر و واضحي ندارد ولي در زناني که مصرف خوراکي هورمون استروژن به دلايل پزشکي از طرف پزشک منع مي‌شود، مصرف موضعي آن تا حدي مي‌تواند از نازکي و کاهش شديد الياف کلاژن پوست جلوگيري کند. به هر حال مصرف اين ‌گونه کرم‌ها در صورت و گردن به دليل جذب از راه پوست و تاثير سيستميک توصيه نمي‌شود زيرا به همان دليلي که مصرف خوراکي هورمون استروژن و مشتقات‌اش منع شده است، مصرف موضعي در نقاطي از پوست که جذب بالايي دارند، منع مي‌شود. در مواردي با اضافه کردن هورمون تستوسترون به کرم حاوي استروژن، به طور محدود اجازه مصرف داده مي‌شود، هر چند ممکن است علايم افزايش هورمون آندروژن مانند پرمويي تشديد شود لذا مصرف اين‌گونه کِرِم‌ها فقط بايد با نظر پزشک متخصص پوست و يا زنان باشد و استفاده خودسرانه احتمال ايجاد عوارض جانبي و نامطلوب را دارد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب