سل فعال
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

به علت متفاوت بودن علایم بالینی و رادیوگرافی سل ریوی در سالمندان در مقایسه با افراد جوان برای پیشگیری از تأخیر تشخیص در این گروه سنی پیشنهاد می‌شود بیماران سالمند با سرفه و خلط و تنگی‌نفس طول کشیده حتی با تظاهرات رادیوگرافی غیرمعمول برای سل بررسی شوند.

 

در مورد درمان سل در سالمندان نیز با توجه به همراهی سایر بیماری‌ها و سل در این افراد و همچنین مصرف انواع داروهای دیگر در این گروه لازم است تک‌ تک داروها بررسی شده و تداخل آنها با داورهای ضد سل در نظر گرفته شود و در صورت نیاز داروها تعدیل شود.

 

محل اثر اصلی بیماری سل ریه‌هاست ولی می‌تواند در سایراعضای بدن نیز ایجاد بیماری کند و عمدتا از راه تنفسی وارد بدن می‌شود.

یک سوم مردم جهان (بیش از دو میلیارد نفر) با میکروب سل آلوده شده‌اند بدون آنکه احساس بیماری کنند و میکروب سل را به صورت نهفته در بدن خود دارند.

 

اغلب افراد پس از ورود میکروب به ریه‌ها، هیچ وقت بیمار نمی‌شوند زیرا سیستم دفاعی بدن آنها میکروب را مهار کرده و از تکثیر آن و ایجاد بیماری جلوگیری می‌کند و در واقع میکروب سل به حالت نهفته و غیرفعال در بدن آنها وجود دارد.

 

این افراد علایم بیماری را نداشته و میکروب را به دیگران انتقال نمی‌دهند، اما هر زمان که سیستم دفاعی بدن این افراد ضعیف شود میکروب سل فعال شده و ایجاد بیماری می‌کند.

با این حال از هر 10 نفر که میکروب سل در بدن آنها وجود دارد، تنها یک نفر در طول عمر خود ممکن است به بیماری فعال سل مبتلا شوند، پس هر عامل که موجب ضعف سیستم ایمنی بدن فرد آلوده به میکروب سل شود ممکن است سبب بروز بیماری فعال سل در او شود.

 

قدرت دفاعی بدن در اثر سوءتغذیه، ابتلا به بیماری ایدز، دیابت، سرطان‌ها، نارسایی مزمن کلیه و مصرف داروهایی نظیر کورتون و یا داروهای ضد سرطان کاهش می‌یابد و در نتیجه سبب بیماری سل می‌شود.

بدون شک سن یکی از عوامل زمینه‌ساز برای بسیاری از بیماری‌هاست و سل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در سالمندان با احتمال ضعف سیستم ایمنی و وجود بیماری‌های مزمن مانند بیماری های کلیوی و انسداد مزمن ریوی زمینه برای سل مهیا است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب