بفرماييد هندوانه
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

هندوانه در روزهاي گرم
 

اين ميوه را اولين بار آفريقايي ها مورد استفاده قرار دادند. در کشورهايي که آب کم داشتند از اين ميوه به منظور رفع تشنگي استفاده مي شد. کشورهايي مانند چين، ترکيه، ايران و ايالات متحده به عنوان بزرگ ترين پرورش دهنده هاي اين ميوه به حساب مي آيند.
همه ما مي دانيم که اين ميوه پوستي سبز دارد که داخل آن قرمز رنگ است و هر قدر قرمز تر باشد، شيرين تر و رسيده تر است. اما شايد باور نکردني نباشد اگر بگوييم، هندوانه هايي هم هستند که داخل شان نارنجي، زرد و يا سفيد است و کاملا رسيده به نظر مي رسند. تخمه هايي که در لابه لاي اين ميوه به چشم مي خورد گاهي سياه قهوه اي، سفيد، سبز و حتي زرد هستند. به علاوه، برخي از هندوانه ها بدون تخمه اند. حتما شما هم دوست داريد هندوانه هايي که مي خريد از اين دسته باشند يعني هندوانه هاي بدون تخمه !
شايد اين خبر را شنيده باشيد که ژاپني ها هندوانه هايي مکعبي شکل پرورش داده اند. جالب است بدانيد که پژوهشگران مهندسي کشاورزي کشور خودمان نيز هندوانه مکعبي شکل پرورش داده اند، با اين تفاوت که هندوانه هاي ايراني هم خوشمزه تر بودند و هم بدون تخمه.
 

هندوانه، دشمن سرطان
 

رنگ صورتي مايل به قرمز هندوانه داراي ترکيبي با خاصيت ضدسرطاني است.

هندوانه هايي که قرمزند خاصيت ضد سرطاني بيشتري دارند. ترکيبي که موجب قرمزي وخاصيت ضد سرطاني هندوانه شده است، در دسته بتاکاروتن ها جاي مي گيرد يعني همان ترکيبي که در بدن به ويتامين A تبديل مي شود.
لازم است بدانيد که بتاکاروتن موجود در هندوانه مي تواند 11 درصد از نياز روزانه بدن را به اين ماده معذي فراهم آورد. اما مي دانيد اين بتاکاروتن چه نام دارد ؟

بله، ليکوپن، همان بتاکاروتن معروف با خاصيت آنتي اکسيداني، يعني همان ماده ضد سرطاني که در گوجه فرنگي يافت مي شود.
آنتي اکسيدان هاي هندوانه فقط از نوع بتا کاروتن نيستند، بلکه ويتامين C فراواني نيز در اين ميوه وجود دارد که با همين خاصيت از بدن محافظت مي کند. خوردن يک فنجان از اين ميوه 25 درصد از نياز روزانه افراد بالغ را به ويتامين C تأمين مي کند. وجود اين دو آنتي اکسيدان در کنار هم در هندوانه موجب کاهش اسپاسم لوله هاي هوايي و حملات آسمي مي شود. به اين دليل است که خوردن اين ميوه براي مبتلايان به بيماري آسم مفيد شناخته شده است. در ضمن اين ميوه آلرژي زا نيست و به اين دليل مبتلايان به آسم و يا آلرژي هاي غذايي مي توانند از اين ميوه با خيال راحت استفاده کنند.
 

کم سديم اما پر پتاسيم
 

يکي از ويژگي هاي منحصر به فرد اين ميوه آن است که به داشتن سديم کم شهرت دارد. همان طور که مي دانيد، سديم از جمله ترکيباتي است که در بيماري فشار خون مي تواند مشکلات فراواني را به بار آورد. هندوانه علاوه بر سديم کمي که دارد، در هر فنجان خود که 152 گرم وزن دارد، داراي 176 ميلي گرم پتاسيم است و به عنوان يک منبع غذايي خوب اين ماده مغذي شناخته شده است.
همان طور که مي دانيد، پتاسيم از جمله مواد مغذي است که در کاهش فشار خون بسيار مفيد است. از اين رو، به افرادي که داراي فشار خون بالا هستند مصرف روزانه يک فنجان هندوانه خرد شده توصيه مي شود.
 

لاغر شدن با هندوانه
 

خيلي ها توصيه مي کنند اين ميوه به دليل قند فراواني که دارد براي کساني که تصميم به لاغر شدن دارند، مناسب نيست و نبايد در حين لاغري لب به هندوانه زد. اما بهتر است بدانيد که هر فنجان از اين ميوه که 152 گرم وزن دارد، فقط 48 کالري انرژي توليد مي کند. اما فراموش نکنيد که اين ميوه داراي انديس گلايسمي بالايي بوده و بيماران مبتلا به ديابت و کساني که از انسولين تزريقي براي کنترل قندشان استفاده مي کنند، بايد آن را با احتياط کامل مصرف کنند. نکته ديگري که بايد درباره اين ميوه به خاطر داشته باشيد، آن است که اين ميوه از منابع غذايي ويتامين هاي گروهB به خصوص ويتامين B1 و B6 است. اين مواد مغذي مي توانند در توليد انرژي و انجام زنجيره متابوليسم قندها و چربي ها دخالت کرده و آن را عملي سازند.
اين ميوه در مقايسه با کالري که به بدن مي رساند، مواد مغذي فراواني دارد به اين دليل است که خوردن آن براي افرادي که قصد کاهش وزن دارند، توصيه مي شود. 92 درصد از اين ميوه آب است. اين موضوع خود بهانه اي است براي بيشتر آب خوردن يعني افرادي که نمي توانند زياد آب بنوشند مي توانند از هندوانه استفاده کنند.
توصيه مي شود به هيچ عنوان هندوانه هاي سفيد را ميل نکنيد زيرا به شدت اسيدي بوده و مي توانند زيان بار باشند.
 

هندوانه در سبد خريد خانواده
 

در هنگام خريد هندوانه حتما دقت داشته باشيد که آسيبي در هيچ نقطه اي از بدنه اين ميوه وجود نداشته باشد. براي انتخاب هندوانه ابتدا به آن نگاه کنيد، هندوانه بايد پوست محکم و يک دستي داشته باشد. براي امتحان آن را بلند کنيد، هندوانه بايد سنگين باشد البته نسبت به اندازه اي که دارد. سپس آن را بچرخانيد، وجود لکه هاي زرد رنگ روشن نشانه رسيده بودن اين ميوه و قرار گرفتن آن در مقابل نور خورشيد است. به ياد داشته باشيد که اين ميوه را مي توان به مدت دو هفته در صورتي که برشي بر آن وارد نشده باشد در خارج از يخچال و در دماي اتاق نگهداري کرد اما در صورتي که برشي به اين هندوانه داده شد ديگر بايد آن را داخل يخچال و در يک کيسه کاغذي قرار داد تا کاملا برسد. مي توان مقدار بتاکاروتن را در هندوانه افزايش داد. مي پرسيد چطور؟ بهتر است قبل از پاره کردن، آن را براي يک تا دو روز در دماي اتاق نگه داريد. به علاوه، نگه داشتن اين ميوه در دماي 21درجه سانتي گراد در مقايسه با 113 درجه سانتي گراد، ميزان ليکوپن 11 تا 40 درصد و ميزان کل بتاکاروتن هاي موجود را به ميزان 50 درصد افزايش مي دهد. آنزيم هاي موجود در اين ميوه به اين دما حساس هستند ومي توانند موجب افزايش اين ترکيبات ارزشمند شود. امابه محض اين که هندوانه را برش داديد، روي آن را با کيسه پلاستيکي بپوشانيد تا هم بوي ساير غذاها را نگيرد و هم خشک نشود. به علاوه يادتان نرود که اين ميوه را بعد از برش دادن حتما در يخچال نگهداري کنيد. شما مي توانيد اين ميوه را به جاي شستن با آب، با يک دستمال کاغذي و يا دستمال نم دار تميز کنيد. از آن مي توانيد در تهيه انواع سالادهاي ميوه استفاده کنيد. در کشورهاي آسيايي از جمله کشور خودمان تخمه اين ميوه را نيز بو مي دهند و به عنوان ميان وعده از آن استفاده مي کنند حتي در تهيه نان ها نيز از مغز آن استفاده مي شود. جالب است بدانيد که مردم کشور روسيه و برخي مناطق کشور خودمان از اين ميوه ترشي تهيه مي کنند و اين ترشي يکي از متداول ترين راه هاي به مصرف رساندن اين ميوه به حساب مي آيد. به علاوه، کشورهاي اروپايي نيز از پوست خارجي اين ميوه ترشي تهيه مي کنند و آن را به همراه غذايشان به مصرف مي رسانند. همان طور که گفتيم، از هندوانه مي توان در تهيه سالادهاي ميوه استفاده کرد. بهترين مخلوطي که مي توان از اين ميوه به دست آورد، مخلوط هندوانه به همراه طالبي و کيوي است. که مي توان با کمي ماست و شکر از آن دسري بسيار خوش طعم تهيه کرد. حتي آب اين ميوه با همراه تکه هاي خرد شده آن مي تواند بسيار خوشمزه و دلچسب باشد، به خصوص اگر بعد از يک روز کاري و هواي گرم به خانه بياييد و به محض باز کردن در يخچال، ليوان پر از آب هندوانه را ببينيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب