سرطان رحم در کمين زنان ميانسال
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

سرطان رحم يا همان سرطان آندومتر، شامل پوشش داخلي رحم است که معمولا زنان يائسه 60-50 ساله را مبتلا مي سازد و نمي توان آن را جزو اولين سرطان هاي تهديد کننده زنان ذکر کرد. 
تحقيقات نشان داده است افرادي که بيشتر گرفتار اين معضل مي شوند، آنهايي هستند که زايماني نداشته اند و خطر ابتلاي اين اشخاص نسبت به کسي که حتي يک بار زايمان داشته است، سه برابر بيشتر است.
افرادي که در سنين پايين سيکل قاعدگي شان شروع مي شود يا زناني که دير يائسه مي شوند، بيشتر از ساير زنان گرفتار اين معضل مي شوند که در اين ميان زناني که از بروز سرطان پستان در رنج هستند و داروي «تاموکسي فن» مصرف مي کنند نيز نسبت به سايرين، بيشتر در خطر ابتلا هستند.
آمار نشان مي دهد زنان نازايي که براي مداواي خود از هورمون هاي تحريک کننده تخمک گذاري نيز استفاده مي کنند نسبت به افرادي که از اين هورمون استفاده نمي کنند، شانس بيشتري براي ابتلا دارند.
افراد چاقي که عادت به خوردن غذاهاي چرب دارند نيز نسبت به گروه هاي مقابل خودکه بيشتر از نان، سبزيجات و ميوه ها استفاده مي کنند، از شانس ابتلاي بيشتري برخوردارند.
به گفته پزشکان، وراثت نيز مي تواند به نوعي در بروز سرطان رحم سهم داشته باشد.
«زناني که در طول 10 تا 12 سال از قرص هاي ضدبارداري استفاده مي کنند، درصد گرفتاري شان به اين بيماري، بسيار پايين تراز زناني است که از اين قرص ها استفاده نکرده اند.»
مسئله اي که در اين نوع سرطان مشهود است، اين است که متاسفانه اين سرطان (آندومتر) همانند سرطان هاي ديگر غربالگري ندارد و هنوز راهي ارزان، آسان، همه گير و با درجات تشخيصي بالا، براي اين بيماري يافت نشده است؛ ولي افرادي که به نحوي داراي خونريزي هاي نامنظم و نسبتا زياد هستند و بين عادات ماهانه خود دچار لکه بيني مي شوند، بايد به پزشک مراجعه کنند تا پس از معاينات، آزمايشات لازمه را انجام دهند.
دکتر خشتي ضمن اشاره به اين که سونوگرافي نمي تواند به تنهايي بروز اين بيماري را تاييد کند، تنها راه مشخص را انجام بيوبسي (نمونه برداري) از درون آندومتر ذکر کرده و در ادامه مي افزايد: نمونه برداري از درون آندومتر به دو صورت بيوبسي بدون بيهوشي کورتاژ تشخيصي انجام مي شود که در صورت منفي بودن نمونه برداري مطب، بهترين و صحيح ترين راه کورتاژ تشخيصي است.
گفتني است، بيشترين علامت ظاهري اين بيماران که خود قادر به تشخيص آن هستند، خونريزي هاي غيرمعمول عادت ماهانه، ترشحات لگني و ترشحات زنانگي است که با درمان هاي معمولي بهبود نيافته و بوي بد مي دهند.
اگر درمان در مراحل اوليه بيماري صورت بپذيرد، بيمار تقريبا طول عمري طبيعي خواهد داشت، ولي با اين حال اين بيماران هيچگاه نبايد مراقبت و مراجعه به پزشک را فراموش کنند.
با توجه به سختي تشخيص سرطان رحم (آندومتر)، نحوه تشخيص سرطان گردنه رحم بسيار آسان و ارزان بوده و زنان مي توانند با انجام تست غربالگري پاپ اسمير از ابتلا و عدم آن مطلع شوند و از آنجايي که اين غربالگري بسيار در دسترس است، بيماري بسيار سريع تشخيص داده مي شود و مي توان به بيمار اين اطمينان را داد که حالت هاي پيش سرطاني گردنه رحم صد درصد درمان پذيرند. اين نوع از سرطان به عکس سرطان رحم (آندومتر) در افرادي که بيشتر زايمان کرده اند، بسيار شايع تر از زناني است که زايمان نکرده اند و در اغلب زناني که در سن پايين ازدواج کرده اند، شريک هاي جنسي متعددي دارند و به بيماري هاي مقاربتي مبتلا هستند، بيش از سايرين مشهود است.
 

يادآوري 
 که علائم و نشانه هاي سرطان رحم و گردنه همانند هم هستند،  بهتر است زنان به محض مشاهده خونريزي هاي نامرتب، ترشحات لگني و خونريزي هاي پس از مقاربت به پزشک متخصص مراجعه کنند و هيچ گاه ورزش، رژيم غذايي، پرهيز از غذاهاي چرب و کنترل وزن خود را فراموش نکنند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب