قزل‌آلا بمب امگا3
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

وقتي به فصول گرم سال نزديك مي‌شويم، رغبت افراد به خوردن غذاهاي گرم و پركالري كم مي‌شود. ماهي يكي از انواع اين غذاهاست.

 

در واقع بسياري از خانواده‌ها ماهي را يك غذاي زمستاني مي‌دانند. برخي نيز به دليل آن كه طعم و بوي زهم ماهي برايشان ناخوشايند است، هيچگاه از خوردن اين غذاي لذيذ دريايي لذت نمي‌برند.

وقتي هم كه يكي از اعضاي خانواده به‌خصوص خانم خانه از خوردن اين غذاي پرخاصيت سر باز زند، تكليف بقيه اعضاي خانواده نيز روشن است.

اما لازم است بدانيم كه ماهي قزل‌آلا لذيذترين و محبوب‌ترين ماهي آب‌هاي سرد است كه هم‌اكنون انواع پرورشي و رودخانه‌اي آن در بازار ماهي‌فروشان عرضه مي‌شود. قزل خالدار، قزل رنگين‌كماني، قزل خال قرمز و قزل درياچه خزر انواعي از گونه‌هاي اين ماهي است.

بد نيست بدانيد قزل خال قرمز مرغوب‌ترين و قزل رنگين‌كماني پرفروش‌ترين انواع اين ماهي است. قزل رنگين‌كماني به دليل سازش بهتر با محيط از نظر اقتصادي در جايگاه بالايي قرار داشته و هم اكنون به صورت پرورشي تكثير مي‌شود.

اين ماهي كمي لاغرتر و كم‌بنيه‌تر از انواع قزل دريايي است. قزل خال قرمز رودخانه‌اي نيز كوچك‌تر و ارزان‌تر از انواع قزل دريايي است ولي گوشتي بسيار لذيذ و خوش خوراك دارد.

براساس تحقيقاتي كه براي نخستين بار در شيراز روي 30 نوع ماهي انجام شد، ماهي قزل‌آلا بيشترين ميزان امگاـ3 را داراست.

اين اسيد چرب، خستگي، درد عضلاني، خشكي و خارش پوست، سردرد، بي‌خوابي، شكنندگي مو و ناخن‌ها و عدم تمركز را كاهش مي‌دهد و براي التيام بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي، رماتيسم مفصلي، آسم و كاهش التهاب آرتريت روماتوئيد موثر است و در زنان باردار از طريق گردش خون به جنين رسيده و موجب رشد مغزي و افزايش ضريب هوشي نوزاد مي‌شود.

قزل‌آلا به عنوان منبع غني پروتئين، به آساني در دستگاه گوارش هضم و جذب مي‌شود و تقريبا به طور كامل در بدن به مصرف مي‌رسد. «روي» آن در رشد كودكان و در تنظيم بلوغ جنسي نوجوانان تاثير مهمي دارد و مصرف آن در دوران رشد از كوتاهي قد پيشگيري مي‌كند. بد نيست بدانيم سر و كبد اين ماهي بيشترين ميزان امگاـ3 را داراست.

قزل‌آلا را سرخ نكنيد

بهترين شيوه طبخ قزل‌آلا قرار دادن آن در فر، كبابي كردن يا بريان كردن آن است. گفته مي‌شود، ماهي سرخ شده به اندازه چيپس براي سلامت قلب خطرناك است.

ماهي در حين سرخ شدن به ميزان زيادي مواد مغذي و مفيد خود را از دست داده و احتمال بروز امراض قلبي را تا 50 درصد افزايش مي‌دهد و به دليل جذب روغن موجب اضافه وزن مي‌شود.

همچنين قزل‌آلاي پرورشي در مقايسه با انواع رودخانه‌اي و دريايي، يد كمتري دارد ولي به دليل سطح پايين جيوه، مصرف آن براي خانم‌هاي باردار، خانم‌هايي كه قصد باردار شدن دارند و كودكان زير6 سال توصيه مي‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب