نام ايراني جزيره‌ي «ابوموسي» چيست؟
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

 زهرا پيشگاهي‌فرد ـ استاد جغرافياي سياسي دانشگاه تهران درباره‌ي نام جزيره‌ي ابوموسي، توضيح داد:

پيش از حضور انگليسي‌ها، نام اين جزيره «گپ سبزو» به معني جزيره‌ي بزرگ خرم بوده است.

در واقع، مردم بندر لنگه، كنگ و ساكنان سواحل در جزاير خليج فارس، «گپ» را به معني بزرگ مي‌دانستند و هر آنچه را كه بزرگ بود، گپ مي‌گفتند.

سبزو نيز در زبان جنوبي يعني سبز و خرم، اين جزيره نيز گپ سبزو نام داشت، زيرا وقتي مردم كنار ساحل مي‌ايستادند و اين جزيره را از دور تماشا مي‌كردند به نظرشان جزيره‌اي سبز و خرم و بزرگ مي‌رسيد.

او ادامه داد:

در دوره‌اي از تاريخ، آبادي‌ها براساس نام افرادي كه آنجا را آباد كرده بودند، نامگذاري مي‌شدند، مانند علي‌آباد يا حسن‌آباد. گاهي نيز از پيشوندهايي مانند «بابا» استفاده مي‌شد، يعني اسم خود را همراه با پيشوند «بابا» بر آن محل مي‌گذاشتند، مانند باباامان يا باباكوهي. نام اين جزيره نيز به همين ترتيب تغيير كرده است.

وي گفت:

پيش از ورود انگليسي‌ها، فردي به نام موسي سبب رونق و آباداني اين جزيره شد و پس از مدتي، نام «بابا موسي» بر جزيره گذاشته شد.

«بابا موسي» در زبان محلي جنوبي به «بابو موسي» تغيير پيدا كرد و به‌تدريج با تغييرات ديگر، به آن «بوموسي» مي‌گفتند.

سپس اعرابي كه در زمان انگليسي‌ها به اين جزيره آمدند، به‌دليل متجانس بودن واژه «بو» و «ابو» نام «بوموسي» را به «ابوموسي» تغيير دادند و كم‌كم استفاده از اين واژه رواج يافت و جزيره حتا پس از رفتن انگليسي‌ها نيز به همين نام باقي ماند.

پيشگاهي‌فرد اظهار كرد:

نام اصلي اين جزيره «گپ سبزو» است كه يك واژه‌ي كاملا فارسي است. به همين دليل، شايسته است نام فارسي اين جزيره را دوباره به آن بازگردانيم تا جزيره با نام ايراني آن شناخته شود.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب