الفبای باروری
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

الف
آزمایش قند خون ناشتا در بارداری :

اگر قند خون ناشتا در دو نوبت بیش از ۱۰۵ باشد. و یا ازمایش ۲ ساعته پس از مصرف قند به ترتیب بیش از ۱۹۵- ۱۶۵ و ۱۴۵ باشد. شما به دیابت بارداری مبتلا شده اید و نیاز به پیگیری دارید.
 

آزمونهای غربالگری پیش از تولد:

در سنین بالای ۳۵ سال میزان بروز اختلالات ژنتیکی در جنینها بویژه سندرم داون یا مونگولیسم افزایش می یابد بهترین کار انجام آزمایشهای غربالگری است که با دقت زیادی می تواند این مشکلات بویژه سندرم داون را مشخص کند گرچه ۱۰۰% نیست. در سه ماهه اول می توانید از آزمایشهای خونی که بر روی مادرباردار انجام می شود، استفاده کنید این آزمایشها با عنوان کوادری تست  ویا تست ۴ تایی خوانده می شوند و در سه ماهه اول)۱۰-۱۳ هفتگی)مقادیر   پروتئین A جاملگی- ریسک وابسته به سن مادر و شفافیت پشت گردن NT در سونوگرافی  ودر سه ماهه دوم از ریسک وابسته به  سن مادر- بتا  HCG آزاد- استریول کونژوگه و اینیهبین A برای ارزیابی ریسک بروز ناهنجاریهای ژنتیکی استفاده می شود. یک سونوگرافی  خوب و  دقیق توسط متخصص رادیولوژی و سونوگرافی نیز می تواند با دقت بسیار زیاد اطلاعاتی را در مورد ناهنجاریهای احتمالی جنین در اختیار والدین بگذارد.


آزواسپرمی:

وقتی تعداد اسپرمهای موجود در مایع منی در آزمایش اسپرماتوگرام صفر گزارش شود. این عارضه در کل مردان حدود ۱ درصد است و در مردان نابارور حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد رخ می دهد. آزواسپرمی به انوع انسدادی( طبیعی بودن تولید اسپرم) و غیر انسدادی( کاهش یا فقدان تولید اسپرم) طبقه بندی می شود.  انواع انسدادی در اثر عفونتهای شدید و یا آسیب   یا ناهنجاریهای مادرزادی  و انوع غیر انسدادی در اثر بیماریهای خود بیضه مانند نارسایی بیضه و اختلالات هورمونی  ایجاد می شوند.


آمیزش:

رابطه جنسی زن و مرد


آمیزش در بارداری:

در صورتی که منعی از نظر پزشکی وجود نداشته باشد می توان تا ۳۶ هفتگی روابط را ادامه داد .البته بهتراست در پوزیشنی انجام شود که کمترین فشار به خانم باردار وارد شود. در مواردی مانند تهدید به سقط، سایقه جفت سر راهی- جداشدن زودرس جفت- دفعات بالای حاملگی – سابقه فشار خون بالا و پره اکلامپسی و دیابت  ونیز هر نوع خونریزی با علت ناشناخته  روابط باید محدود به در آغوش گرفتن و ابراز محبت شود
آمنوره: توقف قاعدگی- شایعترین علت آن در سنین ۱۵ تا ۴۹ سال بارداری است.
آمنیو سنتز : کشیدن مایع آمنیوتیک-مایع دور جنین- برای بررسی ناهنجاریها و بیماریهای جنین . زمان طلایی انجام آمنیو سنتز در صورت لزوم ۱۶ هفتگی است.


آنالیز مایع منی:

اسپرماتوگرام-  وجود ناباروری با عامل مردانه تقریبا همیشه با آنالیز مایع منی  آشکار می شود. اما باید توجه داشت که حتی در صورت طبیعی بودن  کیفیت مایع منی،  ممکن است سایر عوامل مردانه ( مانند اختلال عملکرد جنسی)  در این زیمنه دخالت داشته باشد.  ارزیابی اولیه  نابارئری با عامل مردانه ، شامل انالیز صحیح  حداقل ۲ نمونه مایع منی  است که با فاصله حداقل ۴ هفته گرفته شده باشند.  برای انجام این کار حداقل باید ۲-۳ روز قبال از نمونه گیری آمیزش نداشته باشید.
 

آهن :

نوعی عنصر موحود در بافتهای بدن که در خونسازی نقش ویژه ای داردبرخی از غذاهای حاوی آهن: غذاهای حاوی اهن گوشت قرمز و ماهی- عدس و پسته خام و فندق.
 

اپیدیدیمیت:

عفونت لوله های اپیدیدیم که روی بیضه ها قرار دارند.
 

اپیدیدیمیت احتقانی :

عفونت لوله های اپیدیدیم که روی بیضه ها قرار دارند ،همراه با پرخونی


ارال :

 آمیزش  دهانی-امکان انتقال بسیاری از باکتریها، ویروسها و انگلهای گوارشی از طریق این نوع تماس وجود دارد. مشخص شده است که گنوره (Gonorrhea) از فرد آلوده در طی رابطه جنسی دهانی به فرد مقابل منتقل گردد و سپس عفونت از گلوی آن فرد به ناحیه تناسلی افراد بعدی منتقل شود. بدن بطور طبیعی در طی ۳ ماه میتواند باکتریهای گنوره در گلو را از بین ببرد ولی عفونت ناحیه تناسلی نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد. امکان انتقال کلامیدیا (Chlamydia) هم از طریق رابطه جنسی دهانی وجود دارد، اگرچه کمتر رخ میدهد. کلامیدیا و گنوره منجر به زخم گلو می شوند (Sore throat). خیلی از افراد ممکن است آلوده به این میکروب باشند ولی بدون علامت بوده و از آن آگاه نباشند

ارتفاع رحم:

فاصله رحم از استخوان پوبیس-شرمگاهی- معمولا تا هفته ۱۲ بارداری- ماه سوم -رحم هنوز از لگن بیرون نیامده و وارد شکم نشده . در هفته ۲۰ ارتفاع رحم به حد ناف می رسد.
 

ارکیوپکسی :

عمل جراحی است که در طی آن ‌با نخ‌های قابل جذب، بیضه نزول نکرده به داخل کیسه بیضه وصل می شود. ارکیوپکسی اغلب برای نوزدان پسر یا بچه‌های کم سن و سال که دچار نهفتگی بیضه یا بیضه نزول نکرده (کریپتورکیدیسم (cryptorchidism) می باشند، به کار می رود.
 

ارگاسم: 

 اوج لذت جنسی- ارگاسم به صورت انقباض های متناوب هر هشت دهم ثانیه همراه با احساس کرختی و سستی لذت بخش رخ می دهد.
 

اسپاسم:

به معنی انقباض و گرفتگی عضله است. اصطلاحی که برای توصیف نوعی از درد استفاده می شود. .برحسب ناحیه ای که این نوع درد و گرفتگی در انچا ایجاد شده بررسی و درمان متفاوت است.
 

اسپرماتوگرام:

رجوع کنید به آنالیز مایع منی.


اضافه وزن در طی بارداری:

اضافه وزن در دوران بارداری به وزن پیش از بارداری و تغذیه فرد بستگی دارد معمولترین میزان اضافه وزن ۱۱ تا ۱۲ کیلوگرم در طول بارداری به صورت ۱ تا ۲ کیلو در سه ماهه اول و سه ماهه دوم و سوم هر کدام ۵ کیلوگرم است یعنی از هفته ۲۰ بارداری به بعد هفته ای نیم کیلو اضافه وزن. کاهش وزن حفیف در سه ماهه اول بارداری به علت تهوع و استفراغ شدید بارداری شایع است. معمولا ضرر چندانی برای مادر و جنین ندارد.

اندومتریوز:

این بیماری به مفهوم کاشته شدن بافت داخلی رحم – اندومتر – در جایی به غیر از فضای رحم است. این تکه های کاشته شده با کاهش هورمونها درپایان هر سیکل قاعدگی شروع به ریزش می کنند بنابراین درد هنگام پریود افزایش می یابد. این بیماری ممکن است با درجاتی از کاهش باروری به دلیل ایجاد جسبندگی در ناحیه لگن همراه باشد. و نیز درد هنگام نزدیکی در عمق لگن را به همراه داشته باشید می توانید با مصرف داروهای ضد آندروژن- دانازول – که پزشک برای شما تجویز می کند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرید. در صورت شدت علایم ،عمل جراحی می تواند کمک کننده باشد و شانس باروری را افزایش دهد.


اورکیت عفونی :

عفونت بیضه ها. شایعترین ویروسی که موجب اورکیت می شود ویروس اوریون است.
 

اولیگو اسپرمی:

وقتی تعداد اسپرمها کمتر از۲۰  میلیون در هر میلی لیتر از مایع منی گزارش شود. در صورتی که تعداد کمتر از ۵ میلیون در هر سی سی باشد، اولیگو اسپرمی از نوع شدید در نظر گرفته می شود.
ب

بارداری – حاملگی خارج رحم :

نوعی از بارداری است که جنین در خارج از محل طبیعی – فضای رحم- جایگزین می شود و ازمایش بتا صفر نمی شود بلکه مقدار ان کمتر از یک بارداری طبیعی افزایش می یابد. در بارداری پوچ – حاملگی اتفاق می افتد ولی جنین به رشدش ادامه نمی دهدو بنابراین مقدار بتا پس از مدتی افزایش ثابت مانده و سپس کاهش می یابد.

بارداری:

حاملگی- که در انسان به طور متوسط ۴۰ هفته طول می کشد.
 

باروری:

توانایی باروری

بارداری – حاملگی پوچ
:

حاملگی پوچ در واقع نوعی از بارداری است که منجر به تشکیل جنین زنده نمی شود و در اوائل بارداری با عدم رشد محصول حاملگی ایجاد شده ختم می شود.


بارداری مولار- مول یا بچه خوره :

بارداری مولار در واقع نوعی از بارداری است که در ان محصول حاملگی نوعی از سلول است که ویژگیهای ژنتیکی تخم انسان را ندارد و به هیچ وچه قابلیت تبدیل به جنین انسان را ندارد بارداری مولار باید به زودی توسط پزشک ختم شود. که معمولا به روش کورتاز ساکشن انجام می شود این نوع بارداری با عدم تشکیل جنین افزایش بیش از حد هورمون بتا اچ سی جی و تهوع و استفراغ بیش از حد خودش را نشان می دهدو البته سونوگرافی با نمای خاص طوفان برف.
بیبی چک : تست نواری بارداری که با زدن نوار در ادرار انجام می شود.این تستها با دقتی در حدود ۷۵ درصد، در همان روز به تعویق افتادن پریود می توانند بارداری را نشان دهند.اغلب تستهای بارداری خانگی مثبت بودن تست را با قرمز شدن هر دو خط نشان می دهند .
پ

پاپ اسمیر:

تست ارزیابی سلامت دهانه رحم از نظر تغییرات پیش سرطانی . این تست  به دو روش  تهیه لام و  بر مبنای مایع انجام می شود و سالانه باید در تمام خانمهایی که حداقل یکبار رابطه جنسی همراه با دخول داشته اند و سنی بیش از ۲۱ سال دارند تا ۷۰ سالگی انجام شود. تشخیص تغییرات پیش سرطانی در این تست، نیازمند ارزیابی بیشتر و مداخله می باشد. در این تست عفو نتهای واژینال مانند زگیل تناسلی، کاندیدازیس، عفو نتهای باکتریایی واژن ، تریکومونیایی و تبخال تناسلی نیز تشخیص داده می شود. پیش از انجام تست باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت امیزش نداشته و از کرم یا دوش واژینال استفاده نکرده باشید.
 

پارا فیموزیس:

حالتی است که با عقب کشیدن پره پوس( پوست سر آلت) از گلنس( سر آلت) نمیتوان آن را به وضعیت عادی برگرداند. علت آن ایجاد التهاب مزمن در زیر پره پوس اضافی است که منجر به تنگی دهانه پره پوس و تشکیل حلقه سفتی از پوست به دنبال عقب کشیدن آن در پشت پره پوس می گردد. این حلقه منجر به احتقان وریدی و تورم گلنس میشود که با پیشرفت آن انسداد شریانی و نکروز گلنس پیش می آید. با محکم فشار دادن گلنس به مدت ۵ دقیقه جهت کاهش تورم نسجی و کاهش اندازه گلنس.. میتوان پارا فیموزیس را درمان کرد و سپس پوست را بر روی گلنس جلو کشید. پس از فروکش کردن التهاب بایستی اقدام به تجویز آنتی بیوتیک کرد و سپس بیمار را ختنه نمود.
 

پرولاکتین :

هورمون شیردهی- افزایش آن در زمانی غیر از شیردهی می تواند موجب عدم قاعدگی –آمنوره شود.

پرده بکارت- هایمن:

پرده ای که درفاصله ۲ تا ۴ سانتی متری ورودی واژن قرا دارد. این پرده از جنس مخاط-مانندسطح داخلی لب- است و با مصرف پودر موبر از بین نمی رود اما هر نوع دخول می تواند با پارگی و احتمالا خونریزی همراه باشد ومگر در انواع قابل اتساع که دخول بدون پارگی ممکن است.

پرمویی:

افزایش موهای ضخیم و تیره در نواحی جنسی و غیر جنسی- مانند صورت- رانها- خط وسط شکم و پستانها.افزایش وزن، پرمویی و بی نظمی پریود می توانند از علایم سندرم تخمدان پلی کیستیک باشند.

ت

تاریخ تقریبی زایمان :

برای محاسبه تاریخ زایمان می توانید ۹ ماه و ۷ روز را به اولین روز آخرین پریودتان اضافه کنید به این طریق تاریخ تولد جنین احتمالی به دست خواهد آمد. بنابراین در محاسبه تاریخ زایمان، تاریخ آمیزش نقشی در تعیین زمان محاسبه شده ندارد.


تالاسمی مینور:

تالاسمی مینور، نوع خفیف بیماری تالاسمی است که در صورتی که در هر دو زوج موحود باشد احتمال ابتلای نوزاد ۲۵ درصد خواهد بود. قبل از اقدام به بارداری آزمایش خون کمک کننده خواهد بود. اگر در ازمایش کامل خون بارداری،MCV کمتر از ۸۰ و MCH کمتر از ۲۷ باشد در این صورت آزمایش خون همسر ضروری می شود. در صورت پایین بودن ذخیره هموگلوبین همسر آزمایش الکتروفورز ضروری می شود. تا میزان هموگلوبینA2 مشخص شود ،مقادیر بیش از ۳٫۵ می تواند نشاندهنده تالاسمی مینور باشد اگر هر دو نفر مبتلا به این بیماری باشند پیشنهاد می شود تنها پس از آزمایشهای ضروری برای سلامت جنین بارداری را ادامه دهند.-

تستهای بارداری خانگی:

تست نواری بارداری که با زدن نوار در ادرار انجام می شود.این تستها با دقتی در حدود ۷۵ درصد، در همان روز به تعویق افتادن پریود می توانند بارداری را نشان دهند.اغلب تستهای بارداری خانگی مثبت بودن تست را با قرمز شدن هر دو خط نشان می دهند .
 

تست بتا HCG:

آزمایش خون بارداری،تست بتا HCG   یک هفته مانده به دوباره ب پریود شدن می تواند بارداری را نشان دهد البته دقت این تست  با مشخص شدن تیترومیزان هورمون و نیز وقتی پریود به تعویق افتاده بیشتر می شود.  بنابراین نباید چند ساعت پس از امیزش منتطر باشید تستتان جواب بدهد، تنها راه پیشگیری از بارداری در ۷۲ ساعت اول، روش اورژانس است.  در صورت مصرف روش اورژانس دیگر دارویی مصرف نکنید تا پریود شوید. مقدار هورمون  بارداری نشانه ای از هفته بارداری و نیز مشکلات دیگری مانند بارداری مولار و نیز بارداری خارج از رحم است  تفسیر مقدار این تست به عهده پزشک یا ماماست.این تست دقیقترین تست تشخیص بارداری است.
 

تست تخمک گذاریLH test:

تست نواری که با زدن در ادرار غیر ناشتا انجام می شود این تست براسا س افزایش میزان هورمون ال اچ در نیمه سیکل طراحی شده است..در صورتی که سیکل ۲۸ روزه دارید از روز ۱۲ سیکل ،ادرار غیر ناشتای بین ۱۰ صبح تا ۸ شب را یک نوبت گرفته و تست را درآن بزنید در صورتی که دو خط قرمز شد ، تست مثبت بوده وشما بین ۱۹-۲۶ ساعت بعد تخمک گذاری می کنید و در صورت  قرمز بودن تنها یک خط، تست را باید فردا تکرار کنید. به خاطر داشته باشید این تست جایگزین مشاهده سشایز فولیکول و ارزیابی تخمک گذاری توسط سونوگرافی نمی شود و تنها یک تست خانگی با دقت پایین است.


تخمدان:

غدد تناسلی زنانه که در دوطرف لگن قرار دارند  وحاوی فولیکولها هستند و معمولا در دوران باروری ماهی یکبار تخمک آزاد می کنند.
 

تخمدان پلی کیستیک:

نوعی بیماری که در آن امکان تخمک گذاری و شانس باروری تاحدودی کاهش می یابد  افزایش هورمونهای مردانه یکی از وِیژگهای این بیماری است که با پرمویی و آکنه( چوشهای سر سیاه) بروز می کند . در برخی موارد،در سونوگرافی تخمدان نمای پلی کیستیک- کیستهای کوچک متعدد دیده می شود.برای درمان باید ابتدا وزن کم کنید- بویژه با ورزش در ناحیه کمر و شکم-میزان قند خونتان را با مصرف متفورمین تنظیم کنید . در صور ت اقدام برای بارداری، پزشکتان برای شما داروهای محرک تخمک گذاری تجویز می کند.
 

تخمک گذاری:

آزاد شدن تخمک- در نیمه سیکل -۱۴ روز مانده به آغاز سیکل بعد. امکان بارداری در این زمان ، حداکثر است.
 

تریپونما:

عامل بیماری سیفلیس.


تمرین کگل:

اگربه درجاتی از شلی واژن دچار باشید کاهش وزن و به ویژه کوچکترکردن شکم در کاهش عوارض کمک کننده خواهد بود. در مورد شلی کف لگن می توانید از ورزش کگل استفاده کنید در یک نوبت دستشویی رفتن و ادرار کردن خودتان را با جبس کردن نفس بگیرد تا محل عضله ای که ادرار را کنترل می کند بشناسید پس از آن بگذارید تا ادرارتان خارج شود ولی در طی فعابیت روزانه چندین بار خودتان را بگیرد و رها کنید. به این ترتیب این عضله تقویت شده و علایم شلی کف لگنتان کمتر خواهد شد.
خ


خون در سیمن- مایع منی:

هماتو اسپرمی: وجود خون در مایع سیمن به تنهایی بیماری نیست ولی می تواند نشانه ای از بیمارهای دیگر باشد به هر جال نگران نباشید این موضوع یعنی هماتو اسپرمی می تواند ناشی از مسائل خوش خیم باشد و نه بدخیم علل ان می تواند طیفی از بیماریها مانند عفونت مجاری ادرار- عفونتهای منتقله از راه امیزش_ پروستاتیت یا التهاب پروستات- ضربه به پروستات و یا بیضه ها باشد و در مردان جوان چندان نگران کننده نیست ولی نیاز به پیگیری دارد. به پزشکتان مراحعه کرده و در اولین فرصت توسط ایشان معاینه شوید.
 

د

داروها
 

اووسیز- لونژیل یا لونرژسترل:

قرصهای پروژسترونی تنها حاوی ۰٫۷۵ میلی گرم لونرژسترل که به صورت   اورژانس در عرض ۴۸ ساعت اول پس از نزدیکی  مشکوک ویا پاره شدن کاندوم خورده می شود. دو عدد قرص با هم بلافاصله و  یا یک قرص بلافاصله و قرص دیگر به فاصله ۱۲ ساعت  از امیزش مشکوک خورده می شود.هرچه زودتر این داروها مصرف شوند ، موثرتر خواهند بود و گرچه در بعضی از منابع بر اثر بخشی آنها تا ۱۲۰ ساعت ـ ۵ روز ـ پس از یک نزدیکی مشکوک تاکید شده ، بهترین زمان مصرف آنها تا ۴۸ ساعت اول ـ۲ روز ـ پس از نزدیکی مشکوک است.


دانازول:

این دارو ، برای‌ درمان‌آندومتریوز، منوراژی‌ و دیگر اختلالات‌قاعدگی‌، کیست‌های‌ خوش‌ خیم‌ و دردهای‌دوره‌ای‌ شدید پستان‌، ژینکوماستی‌ (درصورتیکه‌ روشهای‌ دیگر غیر مؤثر باشد)و در درمان‌ طولانی‌ مدت‌ آنژیوادم‌ ارثی‌ به‌کار می‌رود.  این دارو نباید در طی بارداری؛ بیماریهای‌ شدیدکبدی‌، کلیوی‌ و قلبی‌، بیمارهای‌ترومبوآمبولیک‌، خونریزی‌ واژینال‌ با علت‌ناشناخته‌، تومورهای‌ وابسته‌ به‌ آندروژن‌و پورفیری کبدی مصرف‌ شود. تهوع‌، سرگیجه‌، بثورات‌جلدی‌، درد پشت‌، عصبانیت‌، سردرد،افزایش‌ وزن‌، اختلالات‌ قاعدگی‌، گرگرفتگی‌،کوچک‌ شدن‌ پستان‌، اسپاسم‌ عضلات‌اسکلتی‌، ریزش‌ مو و مقاومت‌ به‌ انسولین‌ ازعوارض‌ جانبی‌ مهم‌ دارو می‌باشند. مقدار مصرف‌ دارو۲۰۰-۸۰۰mg/day در چهار مقدار منقسم‌می‌باشد. در زنان‌ مصرف‌ دارو باید طی‌دوران‌ قاعدگی‌ و ترجیحا در روز اول‌شروع‌ شود. امکان‌ بروزواکنشهای‌ حساسیت‌ به‌ نور وجود دارد.و  در صورت‌ وجود احتمال‌ بارداری‌،دارو را قطع‌ نموده‌ و با پزشک‌ تماس‌بگیرید.
 

دزوسپتیو(مارولون):

قرص پیشگیری از بارداری حاوی دزوژسترل و اتینیل استرادیول-  از نظر میزان هورمونی مشابه قرصهای LD است.روزانه یک قرص به مدت ۲۱ روز تجویز می‌شود. شروع دارو از روز پنجم قاعدگی یا روز هشتم پس‌از مصرف آخرین قرص دورة قبلی (هرکدام که زودتر رخ دهد) است.
سیپروترون کامپاند یا دیانdiane: نوعی داروی ترکیبی با خاصیت ضد آندروژنی- ضدهورمون مردانه.این‌ دارو در درمان‌ آکنه‌مقاوم‌ به‌ آنتی‌بیوتیک‌ها درزنان‌ و یا زنانی‌که‌ در ضمن‌ درمان‌ آکنه‌ تمایل‌ به‌ استفاده‌از داروهای‌ ضد بارداری‌ خوراکی‌ نیزدارند بکار می‌رود. این‌ دارو همچنین‌ دردرمان‌ پرمویی‌ وابسته‌ به‌ آندروژن‌ درخانم‌ها بکار می‌رود.این قرص را هم می توان از روز اول یا روز پنجم سیکل شروع کرد پس از مصرف این قرص ممکن است لکه بینی شما کاهش یابد..این‌ ترکیب‌ در صورت‌وجود اختلالات‌ ترومبولیک‌ یا سابقه‌ آن‌ ویا وجود هر نوع‌ بیماری‌ و حالات‌ مرضی‌که‌ خطر بروز ترومبوز را افزایش‌ می‌دهد،میگرن‌ حاد، حملات‌ گذرای‌ ایسکمیک‌مغزی‌، بیماری‌های‌ کبدی‌ و از جمله‌ سندرم‌دوبین‌ ـ جانسون‌ و سندرم‌ روتور، هپاتیت‌،پورفیری‌، آدنوم‌ کبد، سنگهای‌ صفراوی‌،متعاقب‌ تخلیه‌ مول‌ هیدراتی‌ فرم‌، سابقه‌کهیر، یرقان‌ انسدادی‌، کارسینوم‌ پستان‌ یادستگاه‌ تناسلی‌ و خونریزی‌های‌ مهبل‌ باعلت‌ نامشخص‌ نباید مصرف‌ شود.

قرص یاسمینyasmine:

قرص یاسمین نوعی قرص پیشگیری با دوز پایین مشابه ال دی است که نوع پروژسترون آن از نوع دسپیرونون می باشد این نوع پروژسترون عوارض کمتری نسبت به سایر انواع پروژسترون دارد. عوارضی مانند افزایش وزن- عوارض پوستی و نیز تهوع و استفراغ براساس ادعای شرکت تولید کننده دارو -شرینگ- و نیز تجربه بالینی بسیار کمتر است. .موارد منع مصرف این قرص همانند تمام انواع قرصهای ترکیبی می باشد و در صورت سابقه بیماری کبدی و سنگ کیسه صفرا، بیمارهای فلبی و عروقی و نیز حاملگی نباید مصرف شود. در صورتی که از قرص اسپیرونولاکتون به صورت همزمان استفاده می کنید نباید یاسمین مصرف کنید چون پروژسترون این قرص از انواع نگهدارنده پتاسیم است و می تواند عوارض قلبی و متابولیک داشته باشد.
 

قرص یازyaz:

قرص یاز ۲۸ قرص در هر بسته دارد که ۲۴ تای آن صورتی کمرنگ و ۴ تای ان سفید رنگ است برای شروع قرص در روز اول سیکل اولین قرص صورتی کمرنگ را بخورید- به کلمه START پشت بسته قرص توجه کنید.- ترجیحا در ساعتی معین- و سپس مصرف قرصها را به صورت شبی یکی ادامه دهید. پس از تمام شدن قرصهای صورتی قرصهای سفید را بخورید تا بسته قرص تمام شود حتی اگر در طی این مدت پریود بشوید یا نه باید شروع بسته جدید را آغاز کنید. این قرص می تواند تاحدودی بدخلقی قبل از پریود PMDDرا کاهش دهد. به خاطر داشته باشید در یک هفته اول شروع بسته جدید و ترجیجا در یک ماه اول مصرف هر قرص پیشگیری از بارداری از یک روش کمکی مانند کاندوم نیز استفاده کنید. موارد منع مصرف قرص و نیز تداخل با داروهای دیگر دقیقا مانند قرص  یاسمین است. اگر قبل از قرص یاز از یک قرص پیشگیری ۲۱ تایی استفاده می کرده اید برای شروع یاز ابتدا ۱ هفته بین این دو فاصله بیاندازید . اما اگر از قرصهای ۲۸ تایی استفاده می کرده اید می توانید بلافاصله پس از بسته قبلی، قرص یاز را شروع کنید.
 

قرص بلارا:

ساخت شرکت گروننتال ،هر قرص حاوی اتینیل استرادیول و کلرمادیونون است اثر پروزسترون این  قرص در افزایش وزن کمتر از سایر انوع قرصهاست..هر بسته بلارا حاوی ۲۱ قرص می باشد. مصرف بلارا، را باید از روز اول سیکل آغاز کرد. در صورتیکه در دوره های قبل، نوع دیگر ضد بارداری را دریافت کرده اید. می توانید مصرف این قرص را آغاز کنید. قرص ها را نجوید. برای افزایش کارایی، قرص ها باید به طور منظم در هر ۲۴ ساعت مصرف شود.پس از مصرف آخرین قرص، برای یک دوره هفت روزه، نباید قرص ها مصرف شود.که ۴ – ۲ روز پس از مصرف آخرین قرص، خونریزی اتفاق می افتد. پس از ۷ روز، مصرف قرص را باید ادامه داد.ترکیباتی که باعث کاهش سریع هورمونهای استروئیدی می شوند، اثر پیشگیری بلارا، را تحت تأثیر قرار می دهند مانند باربیتوراتها، ریفامپین، گریزوفلوین، فنیل بوتازون، داروهای ضد صرع (باربکسالون، کاربامازپین، فنی توئین، پریمیدون) و همچنین مصرف آنتی بیوتیک هایی مثل آمپی سیلین، تتراسیکلین که باعث تغییر فلور روده می شوند، میزان فعالیت بلارا، را کاهش می دهد.
 

پرلوتون:

آمپول پرولوتون Proluton Depot  نام ژنریک، Hydroxyprogesterone Caproate USP  حاوی ۲۵۰ میلی گرم پروتولون دپوت، پروزسترون طولانی اثر که برای موارد تهدید به سقط، سقط تکراری، ناباروری ناشی از نارسایی جسم زرد، و آمنوره اولیه و ثانویه به کار می رود. در موارد سابقه هرپس در بارداری و تومورهای کبدی نباید استفاده شود. در مورد آثار جنینی این دارو مطالعه کافی صورت نگرفته است ولی در حال حاضر عوارض جنینی خاصی اثبا ت نشده است. در صورت تجویز توسط پزشک، منافع باید در مقابل معایب سنجیده شود.


کاربامازپین:

نوعی داروی ضد صرع- این دارو جز داروهای تراتوژن-ناهنجاری زا – است و می تواند ناهنجاری جنینی ایجاد کند.

کلومیفن:

نوعی داروی محرک تخمک گذاری که برای درمان کمکی باروری تجویز می شود و امکان چندقلوزایی و تحریک بیش از حد تخمدان را افزایش می دهد.این دارو به دو صورت از روز سوم تا هفتم و یا پنچم تا نهم سیکل قاعدگی تجویز می شود به هیچ وجه این دارو را سرخود مصرف نکنید.زوج با تجویز پزشک باید از روز پنچم  بعد از آخرین دوز دارو به مدت یک هفته ، هر یک روز در میان اقدام به آمیزش کنند.
 

ژل لکتال:

نوعی ژل واژینال حاوی اسید لاکتیک ،قابل استفاده در دوران بارداری و قاعدگی، برای بازگرداندن تعادل طبیعی محیط واژن.  از نظر بالینی ثابت شده که به علت PH پایین اسید لاکتیک موجود در این ژل، این ژل از رشد ارگانیسمهای بیماریزا مانند  کاندیدا آلبیکانس، گاردنلا واژینالیس، اشرشیا کلی و گونه های موبیلونکس پیشگیری کرده و باعث کاهش موثر و سریع  بوی نامطبوع واژن، ترشحات غیر طبیعی واژن و سوزش واژن خواهد شد. این زل جانشین آنتی بیوتیکها نخواهد بود.

لیدوکائین-ژل- اسپری- آمپول:

استفاده از محلول تزریقی لیدوکائین برای اعمال جراحی کوچک با رعایت حجم داروی تزریقی و غلظت ان قابل استفاده است اما مصرف بیش از حد ان موجب بی نظمی ضربان قلب یا اصطلاحا اریتمی می شود و گاهی عوارض چبران ناپذیری همچون مرگ دارد. مصرف تمام داروهای بی حسی و بیهوشی نیازمند تخصص و تجربه در این زمینه است .
 

متفورمین:

نوعی دارو  که حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. مقدار پایه و تجریک شده هورمون ال اچ LH .و مقدار تستوسترون آزاد را نیز کاهش می دهد. این دارو در درمان تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان تجویز می شود و موجب بهبود در پاسخدهی به کلومیفن نیز می گردد. ممکن است در زنان بسیار چاق، تاثیر کمتری داشته باشد. این دارو به میزان ۵۰۰ میلی گرم ۳ بار در روز ، تجویز می گردد.و نباید سرخود مصرف شود. زیرا می تواند موچب کاهش قند خون به دنبال افزایش حساسیت به انسولین گردد.   برای کاهش این عارضه ، افزایش دوز باید بتدریج در عرض ۱-۲ هفته صورت گیرد.
 

مترونیدازول:

داروی آ نتی بیوتیک و ضد انگل- درمان اصلی عفونتهای باکتریایی واژن و تریکومونیازیس-در قرصهای ۲۵۰ میلی گرمی در داروخانه ها عرضه می شود به شکل ویال و ژل واژینال نیز وجود دارد.در جدیدترین منابع داروی مترونیدازول منعی برای مصرف در دوران بارداری ندارد. در مطالعه انجام شده در مورد زنان مصرف کننده این دارو موردی از ناهنجاری جنینی دیده نشده است.


دسیدوال کاست:

تکه های کوچک دسیدوا یا آستر رحم که گاهی همزمان با خون قاعدگی خارج می شوند.
 

دیسمنوره:

درد همراه با قاعدگی که ازکاهش هورمون به دنبال یک دوره همراه با تخمک گذاری حکایت می کنند. به دو نوع اولیه- فیزیولوژیک و ثانویه – به دنبال یک بیماری یا عارضه تقسیم می شود.رایج ترین درمان در نوع اولیه مصرف داروهای ضد درد غیر استروئیدی مانند مفنامیک اسید است و در انواع ثانویه برحسب علت ، قابل درمان وپیگیری است.


ر


رابطه زناشویی درطی بارداری:

تا هفته ۳۶ بارداری منع خاصی برای انجام رابطه زناشویی وجود ندارد مگر اینکه به دلایلی مانند تهدید به سقط و یا جفت سر راهی دلیلی برای منع این کار وجود داشته باشد.


روگام:

آمپول روگام برای زنانی تجویر می شود که گروه خون منفی داشته و همسرشان ارهاش مثبت است در این صورت جنین معمولا ارهاش مثبت می شود و برای پیشگیری از حساس شدن مادر به خون گروه خونی مثبت، باید آمپول روگام برای او تجویز شود.زمان تزریق آمپول روگام هفته ۲۸ تا ۳۴ بارداری است و یا هر وقتی که زن باردار، دچار خونریزی اژینال شده باشد.


روی:

نوعی عنصر ضروری در بدن که در باروری مردان نقش ویژه ای دارد.به غیر از گوشت،لبنیات وغلات کامل و مغزها حاوی روی هستند.
 

ز


زگیل تناسلی:

ضایعات گرد ومدور  با ظاهر کثیف و شبیه به گل کلم که معمولا در نواحی اطراف مقعد و یا روی لبهای ناحیه تناسلی در زنان و یا در زیر کیسه بیضه در مردان ظاهر می شود این بیماری به شدت از راه جنسی قابل انتقال بوده و از روشهای غیر جنسی نیز منتقل میشود. عمل ایجاد آن ویروس پاپیلومای انسانی است  که بعضی از انواع آن مانند ۱۶و ۱۸  می توانند سرطان دهانه رحم و مقعد را نیز ایجاد می کنند. واکسن گاردازیل برای ایمنی در برابر این واکسن تهیه شده است.
ژ


ژلهای بهداشتی بانوان:

ژلهای بهداشتی برای شستشوی ناحیه خارجی دستگاه تناسلی تهیه شده اندو معمولا PHحدود۸ /۳-۵/۴ دارند (اسیدی) تا از واژن و ناحیه پرینه درمقابل عفونتهای باکتریایی محافظت کنند. معمولا ضرری ندارند و می توانند به بهداشت این ناحیه کمک کنند.می توانید این ژلها را برحسب دستور استفاده به صورت روزانه و یا پس از آمیزش و یا شنا در استخر استفاده کنید. سعی کنید در مصرف آنها زیاده روی نکنید. یادتان باشد این ژلها برای درمان عفونتهای باکتریایی این ناحیه تهیه نشده اند و به هیچ وجه جانشین داروها و آنتی بیوتیکها نیستند.

س
سرکلاژ:

نوعی عمل جراحی  که در موارد نارسائی دهانه رحم (سرویکس) برای جلوگیری از باز شدن دهانه رحم و خروج محصولات حاملگی(جفت و جنین) و سقط ،در طی بارداری انجام می‌گیرد. در این عمل، دهانه رحم به کمک نخ بخیه مخصوص، با دو روش دائمی و موقت، بسته میشود.
سلول گرد در اسپرماتوگرام یا آزمایش مایع منی Round Cell inSpermatogram:در مایع انزاال سلولهای دیگری غیر از اسپرمهای بالغ مانند گلبولهای سفید، اسپرمهای نابالغ و سلولهای اپی تلیال و سلولهای پروستات دیده می شوند که همه تحت عنوان سلولهای گرد دسته بندی می شوند در صورتی که  تعداد آنها بیش از ۵ میلیون در هر سی سی  از مایع سیمن باشد ارزیابیهای بیشتر برای افتراق اسپرمهای نابالغ از گلبولهای سفید ضروری می شود تا در صورت وجود تعدا د بالای گلبوبهای سفید انتی بیوتیک درمانی برای عفونتهای تناسلی آغاز شود.


سیستوسل:

سیستوسل به معنی شل شدن محور پیشابراه است که با افتادگی مثانه همراه است در این حالت معمولا  بی اختیاری استرسی ادرار اتفاق می افتد یعنی فرد با سرفه و عطسه بی اختیار ادرار دفع می کند. بهترین کار تمرینات کگل است. در این تمرین، به فرد توصیه می شود ابتدا در هنگام ادرار کردن یکبار خودش را بگیرد تا ادرارش متوقف شود و سپس بگذارد تا ادرار جریان بیابد. اما پس از آن در طی فعالیتهای روزانه ، این عضله را جندین بار منقبض کرده و سپس شل کند این فعالیت جندین بار  باید انجام شود تا این عضله بتدریج تقویت شود.  ضمنا کاهش وزن و کوچک کردن شکم نیز به کم کردن عوارض شلی لگن کمک می کند.


سیفلیس:

نوعی بیماری مقاربتی،مهمترین راه انتقال سیفلیس از طریق جنسی و مادر به جنین است. درمورد انتقال ویروس ایدز از طریق بوسه فرانسوی مواردی ذکر شده است. دوره کمون سیفلیس ۹ تا ۹۰ روز است. و با تستهای غیر تریپونمایی ماننددVDRL وRPR می توان ابتلا به بیماری را بررسی کرد.البته ازمونهای اختصاصی تریپونمایی نیز وجود دارند.ازمونهای غیر تریپونمایی می توانند با دقت خوبی ابتلا به بیماری سیفلیس را نشان بدهند ولی گاهی به صورت کاذب مثبت می شوند. مثلا در مواردی مانند بارداری- اعتیاد تزریقی- بیماریهای خودایمنی و…
 

سیکل قاعدگی:

از روز اول خونریزی تا روز اول خونریزی بعدی. متوسط طول مدت آن ۲۱ تا ۳۵ روز است.با میانگین ۲۸ روز.

ش
شانس باروری:

شانس باروری در هر سیکل قاعدگی حدودا ۲۵ درصد است. یعنی از هر ۱۰۰ زوجی که به قصد بارداری به آمیزش اقدام می کنند. تنها ۲۵ نفر در صورت نرمال بودن همه موارد و نیز انجام آمیزش منظم بارور می شوند.

شلی کف لگن :

به صدمات هر یک از بافتها و ساختمانهای کف لگن و از دست دادن استجکامشان، شلی کف لگن گفته می شود که می تواند منجر به برآمده شدن و فتق اعضای لگن به داخل کانال واژن شود.( مراجعه کنید به سیستوسل و تمرین کگل)

ف
فیبروم :

نام دیگر میوم -علت میوم یا فیبروم چندان مشخص نیست این تومور از نوع تومورهای خوش خیم است که از تکثیر سلولهای لایه عضلانی رحم -میومتر – ایجاد میشود و در خانمهای سنین باروری بیشتر دیده می شد میومها به سه نوع زیر مخاطی- داخل دیواره ای و زیر سروزی تقسیم می شوند. این تومورها خطر سرطانی شدن ندارند- کمتر از ۲ درصد- و در صورتی که فرد علامت چندانی نداشته باشد نیازی به مداخله نیست.اما در صورت خونریزی بیش از حد و عدم پاسخ به داروها، گاهی نیاز به عمل جراحی – کورتاز و یا حتی برداشتن رحم – هیسترکتومی می شود .

فیلاریازیس:

نوعی انگل مناطق گرمسیری،که سیستم لنفاوی یا پوست را درگیر می سازد. مهمترین نشانه این بیماری، الفانتیازیس ، یا تورم شدید پوست و بافتهای زیر جلدی است که با درگیری سیستم لنفاوی همراه است. این بیماری با مشاهده نماتودها( عامل فیلاریازیس) در اسمیر خون قابل تشخیص است.

ق
قاعدگی:

خون روش – خونریزی از ناحیه تناسلی که به صورت دوره ای درسنین باروری صورت می گیرد.

قرص گلوکوفاژ-متفورمین

: قرص گلوکوفاژ نام دیگر متفورمین است.یک نوع داروی کاهش دهنده قند خون، این دارو میزان مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و می تواند سطح هورمونهای مردانه آزاد را در خون شما تاحدی کاهش دهد.

ک


کاندیدیازیس :

عفونت قارچی واژن -با افزایش ترشحات غلیظ و چسبنده و سوزش و خارش ناحیه واژن مشخص می شود. محیط واؤن در این بیماری اسیدی می شود.برای درمان می توانید از ترکیبات کلوتریمازول استفاده کنید. از مصرف شیرینی و شکلات بپرهیزید.

کرایو :

فریز کردن که برای ترمیم زخمهای دهانه رحم و نیز در درمان زگیلهای تناسلی به کار می رود. این عمل باعث نازایی نمی شود. اما اشکال در ترمیم بافت و خطا در این عمل گاهی می تواند باعث استنوز یا چسبندگی در ناحیه دهانه رحم شود.

کورتاژ تشخیصی:

D&C  این عمل، در صورت عدم پاسخ خونریزیهای غیر طبیعی رحم به درمان دارویی ویا برای رد شرایط پاتولوژیک (بیماری های بدخیم)،انجام می شود. در این روش پزشک متخصص زنان ، تحت بیهوشی عمومی از لایه داخلی رحم نمونه ‌برداری کرده و نمونه حاصل را جهت تشخیص به آزمایشگاه می‌فرستد

گ
گالاکتوره- ترشح از پستان
:

ترشح یکطرفه یا دوطرفه از پستان.
 

گاردازیل- واکسن زگیل تناسلی:

۳ واکسن در فاصله ۶ ماه برای دختران و زنان ۹ تا ۲۶ ساله تجویز می شود و در برابر ۴ تیپ ویروسی ۶-۱۱-۱۶ و ۱۸ ایمنی ایجاد می کند. عارضه شناخته شده ای ندارد.

ع
عفونت قارچی واژن-کاندیدیازیس:

با افزایش ترشحات غلیظ و چسبنده و سوزش و خارش ناحیه واژن مشخص می شود. محیط واژن در این بیماری اسیدی می شود.برای درمان می توانید از ترکیبات کلوتریمازول استفاده کنید. از مصرف شیرنی و شکلات بپرهیزید.

عفونت باکتریایی واژن:

با افزایش ترشحات بدبو و خاکستری تا سفید بروز می کند . و به دلیل تغییرات فلور-باکتریهای مفید واژن رخ می دهد.انتقال جنسی ندارد . درمان اصلی آن مترونیدازول است.

عفونت تریکومونیایی:

 توسط نوعی انگل به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. ترشحات بدبوی خاکستری و کف آلود و فراوان تظاهر می کند. انتقال جنسی دارد.درمان همسر ضروری است. درمان اصلی آن مترونیدازول است.

ل
لاپاروسکوپی:

روشی جراحی است که برای مشاهده رحم، ‌تخمدان‌ها و لولـه‏های رحمی استفاده می در این روش با ایحاد برش کوچکی در ناف دوربین جراحی وارد شکم می شود . و در صورت ضرورت با ایجاد سوراخ دیگری در زیر شکم، عمل جراحی نیز از طریق مشاهده با دوربین انجام می شود. لاپاروسکوپی با دو هدف تشخیصی (مشاهده) و درمانی (مشاهده و جراحی) بکار می‌رود.

م
مایع منی:

یا سیمن مایع جنسی مرد – حاوی سلولهای جنسی مرد یا اسپرمها که در طی انزال از آلت خارج می شود سه ویژگی اصلی مایع منی تعداد اسپرمها، حرکت اسپرمها و شکل انها است که باید در محدوده طبیعی باشد تا فرد توانایی باروری داشته باشد.

میوم :

علت میوم یا فیبروم چندان مشخص نیست این تومور از نوع تومورهای خوش خیم است که از تکثیر سلولهای لایه عضلانی رحم_میومتر – ایجاد میشود و در خانمهای سنین باروری بیشتر دیده می شد میومها به سه نوع زیر مخاطی- داخل دیواره ای و زیر سروزی تقسیم می شوند. این تومورها خطر سرطانی شدن ندارند- کمتر از ۲ درصد- و در صورتی که فرد علامت چندانی نداشته باشد نیازی به مداخله نیست.

ن


نمونه گیری از پرزهای جفتی cvs
:

گرفتن نمونه از پرزهای جفتی برای برسی ناهنجاری جنینی- این آزمایش به دو روش ازطریق سرویکس ویا شکم و زیر بررسی سونوگرافی انجام می شود. این آزمایش در ماههای پایین تر یعنی حدود ۹-۱۲ هفته نیز قابل انجام است.

نقطه جی:

نام این نقطه از نام گرافنبرگ، دانشمندی که مدعی کشف این نقطه در دستگاه تناسلی خانمها شد گرفته شده است. نقطه جی در یک سوم داخلی و فوقانی دیواره واژن قرار دارد و اصولا وجود آن مورد بحث است زیرا از لحاظ اناتومیک تفاوتی با سایر نقاط واژن ندارد . تحریک این نقطه در برخی خانمها با خروج مایعی شبیه به ادرار همراه است که حاوی مقادیر بیشتری از ۵ فسفو دی استراز است.

و

واریکوسل:

گشاد شدن غیر طبیعی وریدهای بیضه که در بند بیضه قرار دارند-واریس بیضه بیشترین علت ناباروری قابل درمان با جراحی در مردان.
واریکوسلکتومی:

یک عمل جراحی تحت بی‌هوشی عمومی محدوداست که طی آن وریدهای گشاد شده غیر طبیعی بیضه، که دربندبیضه قرار دارند، برداشته می‌شود.

وازووازستومی:

عمل جراحی که برای باز کردن و ترمیم لوله های اسپرم بر( وازدفران) بسته شده در طی عمل وازکتومی انجام می گیرد. زیرا حدود ۵% از افرادی که وازکتومی شده‌اند بعد از عمل جراحی به دلایل متعدد تصمیم به برگشت عمل می‌گیرند. همچنین در بعضی مواقع بدنبال عمل فتق به واز(مجرای اسپرم بر) آسیب رسیده لذا وازووازوستومی ضرورت پیدا می‌کند.

واژن:

لوله ای عضلانی که قسمتهای داخلی دستگاه تناسلی زنان را به بیرون وصل می کند . واژن مجرای امیزش، خروج خون و ترشحات قاعدگی و خروج جنین در طی زایمان طبیعی است. واژن به دلیل ویژگیهای عشلانی دارای خاصیت کشش و بازشدن فوق العاده می باشد. و پس از زایمان به حالت طبیعی بر می گردد.

واکسن زگیل تناسلی:

گاردازیل ۳ واکسن در فاصله ۶ ماه برای دختران و زنان ۹ تا ۲۶ ساله تجویز می شود و در برابر ۴ تیپ ویروسی ۶-۱۱-۱۶ و ۱۸ ایمنی ایجاد می کند. عارضه شناخته شده ای ندارد. فعلا در ایران موجود نیست.

واژینیسموس:

انقباض غیر ارادی عضلات ورودی واژن که گاهی دخول را غیر ممکن می سازد. و به دو نوع اولیه وثانویه تقسیم می شود.

ویروس زگیل تناسلی –ویروسHPV :

نوعی ویروس که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. ارتباط برخی از انواع این ویروس با سرطان دهانه رحم و مقعد اثبات شده است. همه انواع ویروسHPV سرطانزا نیستند تنها بعضی از انواع مانند انوع ۱۶ و ۱۸ و ۳۱ و ۵۶ این ویزگی را دارند از پزشکتان بخواهید تا نوع ویروس را با کشت اختصاصی برای شما مشخص کنند.با پاپ اسمیر مرتب بیماری را پیگیری کنید. و ضایعات را به وسیله کرایو- فریز کردن و یا داروی پودوفیلوکس – با مشاوره پزشک از بین ببرید در بسیاری از موارد این ضایعات- انواع غیر سرطانزا -به خوبی و به صورت خودبخود بهبود می یابند.

ه
هیدروسل:

تجمع مایع در اسکروتوم یا کیسه بیضه


هیدروسلکتومی :

برداشتن هیدروسل بصورت جراحی است که بدون نیاز به بستری طولانی، با بیحسی موضعی و یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود. برای این کار برشی بر روی کیسه بیضه یا پایین شکم ایجاد شده وضمن تخلیه مایع، اصلاحات لازم انجام می شود.

هیستروسکوپی:

این عمل جنبه تشخیصی ودرمانی دارد. در طی این عمل ،وسیله تلسکوپ مانندی از طریق دهانه رحم وارد حفره رحم شده و بررسی مستقیم رحم از نظر وجود انواع چسبندگی‌های داخل رحم، پولیپ یا میوم و دیواره‌های رحمی امکانپذیر می شود. در طی این عمل، از بین بردن چسبندگی‌ها، برداشتن پولیپ یا فیبروم دیواره رحمی و نیز انجام بیوپسی‌های متعدد نیز در صورت لزوم، انجام می شود.

هیسترکتومی:

عمل چراجی برداشتن رحم که می تواند از طریق شکم و یا از طریق واژن انجام گیرد.

هیستروسالپنگوگرافی :

عکسبرداری رنگی از رحم و لوله های رحمی برای تشخیص شکل رحم و لوله ها. عکسبرداری به روش هیسترو سالپنگو گرافی که در روزهای اول پس از پایان پریود انجام می شود برای ارزیابی لوله ها، روش مناسبی است. که البته کمی با درد همراه است .

ی


یائسگی :

پایان دوره باروری- توقف سیکلهای قاعدگی به مدت بیش از یکسال – سن متوسط ان ۵۱ سال می باشد.


نظرات شما عزیزان:

s
ساعت22:58---31 فروردين 1391
very good

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب