بهداشت جنسی
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

بهداشت جنسی در مردان :

بهداشت اعضای تناسلی :

در مردان نظافت و بهداشت مناطق جنسی آسانتر و بهتر انجام می شود . چون بنا به ساختمان خاص دستگاه تناسلی در مرد که بیشتر خارجی است و مثل زنان قسمت داخلی بصورت حفره ها و غدد بیرونی ندارند می توان با رعایت نکات ساده ای بهداشت این مناطق را رعایت کرد تا هم خود مرد از پاکیزکی برخوردار باشد و هم باعث انتقال بعضی باکتریها یا قارچها ویا حتی ویروسها به شریک جنسی خود نشوند . چون همانگونه که اشاره شد بعلت ساختمان و نوع مناطق جنسی در زنان ممکن است باکتریها یا قارچهای بی ضرر روی سطح پوست وجود داشته باشد که برای مرد هیچگونه ناراحتی جدی ایجاد نکند ولی با ورود آنها به قسمتهای داخلی اعضای تناسلی مثل واژن یا دهانه رحم یا خود رحم ایجاد انواع عفونتهای داخلی زنان مثل انواع واژنیتها و یا سرویست ها را ایجاد کنند که در بعضی مواقع درمان آنها بسیار سخت است .پس بهداشت فردی نواحی تناسلی هم برای خود مرد لازم است است و هم برای سلامتی زن ضروری است .
بهداست نواحلی تناسلی در مردان با شتشتشوی همه روزه آلت تناسلی بعد از دستشویی شروع می شود که بهتر است بعد از ادرار کردن و انجام دستورات خاص که اسلام در این زمینه بهترین توصیه ها را دارد ، نواحی اطراف کلاهک و چین آن کاملا شسته شود و در صورت تعریق منطقه بین ختنه گاه و آلت کاملا شسته شود . در صورت اجابت مزاج بهتر است با دستی که ناحیه معقد شسته می شود ، آلت تناسلی و ختنه گاه و کلاهک با دست دیگری شسته شود . در صورت عدم وجود نشانه خاصی مثل سوزش یا خارش و سرخی یا تورم همین مقدار کافیست . در فصل تابستان بعلت تعریق بهتر است بیضه ها ( پوست آنها ) و کمی از کشاله ران هم شسته شود مخصوصا ناحیه چین بین کشاله ران و بدن .

در موقع استحمام از شامپوهای ملایم مخصوص بدن یا صابونهای ضد باکتری استفاده کنید و کل این نواحی را دو بار شستشو دهید و نواحی مثل کشاله ران ، نواحی معقدی ، زیر بغل هم فراموش نشود . ازاله موهای زاید نواحی تناسلی و زیر بغل هم بسیار مهم است چون منبع مهمی برای تجمع قارچهای آزار دهنده و میکروبها هستند و در صورت رابطه جنسی پاکیزگی این نواحی با اثر روانی و تحریکی روی زن باعث تحریک بیشتر خانمها می گردد.
یک نکته مهم هم در مورد لباس های زیر است که اصولا لازم نیست که حتما فقط موقع استحمام تعویض و شسته شود و هر وقت احساس تعریق بیش از حد و ترشح نمودید اقدام به تعویض لباس زیر نمایید و بهتر است نوع این لباسهای زیر طوری باشد که رطوبت ناشی از شستشو و تعریق را جذب کند وبه بیضه ها و آلت تناسلی فشار نیاید . بخصوص در موقع خواب و حالت دراز کش .


بهداشت جنسی در زنان :

در خانمها بهداشت نواحی تناسلی از اهمیت بیشتری برخوردار است و کمی مشکلتر و مهمتر از بهداشت در آقایان است :
۱ – به دلیل نوع و شکل ساختمان نواحی تناسلی که از دو قسمت عمده خارجی و داخلی تشکیل شده  که قسمت داخلی در موقع رابطه جنسی کاملا با محیط بیرون از طریق آلت مرد ارتباط پیدا کرده و ممکن است تحت تاثیر میکروبهای وارد شده از این طریق قرار گیرد . با وارد کردن انگشت و …
۲ - فاصله کم بین واژن – مجرای ادراری و معقد در زنان ممکن اسن عفونتهایی بین این محلها رد و بدل شود .
۳ – وجود سیکل قاعدگی و وجود خونریزی در محل
۴ - وجود ترشحات خاص واژن که می تواند در صورت عدم رعایت بهداشت و عدم نظافت لباس زیر موجب عفونتهای مختلف شود .
به خاطر دلایل فوق بهتر است بهداشت نواحی جنسی از همان دوران کودکی در دختران شروع شود و دختران به این بهداشت عادت کنند تا در بزرگسالی و بعد از بلوغ و بعد از ازدواج که احتمال عفونتها هم بیشتر می شود بصورت یک عادت پسندیده در آید .

در دختر بچه ها بعلت نبود مو در این نواحی و عدم وجود ترشحات واژنی شستشوی روزانه کافیست. و تعویض به موقع لباس زیر هم کمک می کند .

در نزد بالغین همانطوریکه گفته شد بهداشت اهمیت بیشتری دارد . در خانه بهتر است از لباس زیر راحت و گشادتر استفاده شود و بعد از خروج از خانه و به مدت طولانی بیرون ماندن بعلت وجود آلودگی و گرد وغبار بهتر است به محض رسیدن به خانه لباس زیر تعویض شود . کوتاه کردن و از بین بردن موهای این نواحی بسیار مهم است چون اغلب باعث جذب آلودگی می شوند و هم در تمیزی و شستشوی این نواحی در صورت وجود مو سخت و ناممکن است . شستشوی داخل واژن ضروری نیست در حالت عادی مگر عفونت یا علایمی باشد که با داروهای خاص و با تجویز پزشک این کار انجام می گردد ، اما شستشوی قسمت خارجی ناحیه تناسلی همه روزه ضروری است چون غدد چربی این نواحی با ترشحات واژن علاوه بر ایجاد محیطی مناسب برای رشد انواع میکروبها ببوی بد و متعفنی از آن متصاعد می گردد. برای شستشو از آب نیم گرم و ولرم استفاده شود یا از ژلهای شستشوی بانوان که در داروخانه ها موجود است که هم خاصیت ضدعفونی دارند و هم خوشبو کننده هستند استفاده شود . لازم بذکر است که این محلولها و ژلها فقط تمیز کننده و ضدعفونی کننده هستند و البته خوشبو کننده و بر عکس تبلیغات عده ای از سود جوها هیچ تاثیری روی افزایش میل جنسی و ارگاسم یا تحریک جنسی زنان ندارند و فعلا هیچ ژل یا هر ماده ای با این خاصیت ساخته نشده که مورد تایید مراکز ذیصلاح باشد و مجوز فروش بگیرد پس گول این تبلیغات دروغین را نخورده و سلامتی خود را با مواد مختلف قلابی که نه مواد سازنده آنها معلوم و مورد تایید است و نه کشور و کارخانه سازنده آنها وجود خارجی دارد به خطر نیندازید . ولی این ژلهای شستشو با قیمت نازل و با مجوزهای بهداشتی در داروخانه ها موجود است و خواص خوبی دارد و سعی کنید آنها را حتما از داروخانه تهیه نمایید و نه فروشگاههای آرایشی یا بهداشتی .
بهتر است بعد ار ادرار کردن خانمها بعد از شستشو ناحیه را خشک نمایند .
بهداشت زمان قاعدگی : در این دوران بهداشت اهمیت مضاعف پیدا می کند . استفاده از نوارهای بهداشتی مناسب و استاندارد ، شستشوی دقیق و کامل این نواحی بسیار مهم است . در این دوران هم می توان از ژلهای شستشو استفاده کرد
در تمامی موارد چه در خانمها و چه در آقایان شستشوی از بالا به پایین یعنی از طرف آلت یا ناحیه تناسلی به طرف معقد باید رعایت شود و نه بر عکس . چون در صورت برعکس شستشوی ، پایین به بالا یعنی از مقعد به طرف واژن میکروبهای ناحیه معقدی که در نواحی تناسلی ممکن است بیماریزا باشند بطرف نواحی تناسلی کشیده می شوند . و بهتر است دستها موقع شستشو عوض شوند و از هر دست بر شستن یکی از نواحی معقدی و تناسلی استفاده کرد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب