بي خبري هميشه خوش خبري نيست
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

مروزه بسياري از زنان افزون بر مسؤوليت هاي خانه و همسرداري بيرون از خانه هم کار مي کنند و مسؤوليت هاي متعددي بر دوش آنها سنگيني مي کند. و باز هم بسياري از آنها به خاطر مشغله بسيار از سلامتي خود غافل مي شوند و کارهايي که لازم است براي حفظ سلامتي شان انجام دهند را پشت گوش مي اندازند. ولي، واقعيت اين است که سلامتي راحت تر از آني که فکرش را بکنيد، از دست مي رود و زماني متوجه از دست دادن سلامتي تان مي شويد که ديگر خيلي دير شده و بايد براي بي توجهي ها و سهل انگاري هاي تان بهاي گزافي بپردازيد. شما به عنوان يک زن بايد بسيار مراقبت سلامتي خود باشيد تا با وجود سختي هاي کارهاي بيرون از منزل و کارهاي خانه شما را از پا نيندازد و بتوانيد کنار همسر و فرزندان تان زندگي سالم، شاد و پرباري را سپري کنيد و از زندگي تان لذت ببريد. انجام معاينات دوره اي مرتب براي حفظ سلامت هرکسي اهميت دارد و اين مطلب درباره زنان نيز بسيار مهم است. بررسي ها نشان داده که انجام معاينات دوره اي شما را در روزهاي ديگر سال از مطب هاي دکترها دور نگه مي دارد. متأسفانه بعضي ها خيال مي کنند که بي خبري خوش خبري است؛ ولي، اين حرف درباره بيماري ها و آگاهي از
بيماري بودن صدق نمي کند، چرا که هرقدر شما ديرتر از بيماري خود آگاه شويد و ديرتر براي درمان اقدام کنيد، روند درمان تان کندتر پيش خواهد رفت و امکان دارد زندگي تان تهديد شود. در اين جا شما درباره معايناتي که هر چند وقت يک بار و در دوره هاي مختلف زندگي بايد انجام دهيد را مي خوانيد:
 

معاينه زنان و زايمان کامل
 

در اين معاينه سينه ها و اندام هاي لگني شما بررسي و تست پاپ اسمير انجام خواهد شد. همچنين، پزشک تست HPV را نيز براي شما انجام دهد که تستي براي رديابي ويروس مسؤول بروز اکثر سرطان هاي دهانه رحم است.
شايد بپرسيد چرا به انجام اين معاينات نياز داريد؟ پاسخ اين است که در يک معاينه لگني کامل هرگونه ناهنجاري را در اين اندام ها نشان مي دهد و معاينه سينه ها شما را از وجود هرگونه توده، تغيير پوست سينه و ترشح از نوک سينه ها آگاه مي کند. انجام تست هاي پاپ اسمير و HPV براي غربالگري سرطان دهانه رحم لازم است. لازم است که همه زنان 30 سال و بالاتر هرساله اين معاينات را انجام دهند. البته، اگر براي دو يا سه سال متوالي تست هاي پاپ اسمير و HPV شما نرمال بود مي توانيد بين اين معاينات يک سال وقفه بيندازيد.
 

معاينه قلب و عروق
 

در اين معاينه پزشک به صداي ضربان قلب شما گوش خواهد داد و فشار خون تان را خواهد گرفت. افزون بر اين، يک آزمايش اندازه گيري چربي هاي خون را نيز براي تان درخواست خواهد کرد تا ميزان کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب خون (HDL)، تري گليسيريد و سطح کلي کلسترول خون شما را بسنجد. اگر شما پيشينه بيماري قلبي يا کلسترول بالا را در خانواده تان داشته باشيد، ممکن است براي شما تست CRP حساسيت بالا هم انجام دهد تا شاخص هاي التهابي مربوط به بيماري هاي قلبي را بسنجد.
شما به اين تست ها نياز داريد تا از ميزان ريسک خود براي ابتلا به بيماري هاي قلبي و سکته هاي مغزي آگاه شويد. اگر فشار خون تان نرمال است ــ 12 روي 8 يا کمتر ــ هر دوسال يک بار مراجعه براي اين معاينات کافي است. کلسترول خون تان را هر سال 5 سال يک بار چک کنيد. با رسيدن سن شما به 45 سال انجام اين تست ها و معاينات هر سال الزامي خواهد شد؛ چرا که با بالارفتن سن ميزان خطر بروز بيماري هاي قلبي عروقي بيشتر مي شود. انجام تست اندازه گيري چربي هاي خون در بهترين حالت 9 تا 12 ساعت پس از آخرين غذاخوردن انجام مي شود. پس، يادتان باشد که روز انجام تست خون حتماً ناشتا بوده و 12 ساعت چيزي نخورده باشيد. زماني که وارد مطب دکتر مي شويد، چند دقيقه بنشينيد تا خستگي در کنيد و از ميزان استرس تان کاسته نشود تا فشار خون تان بي جهت بالا نشان داده نشود.
 

معاينه پوست
 

شايد فکر کنيد اين معاينه چندان مهم نيست؛ ولي، خوب است بدانيد ملانوما، که يک نوع سرطان بدخيم پوست درابتدا به صورت يک لکه يا خال کوچک ظاهر مي شود. انجام اين معاينه هر سال يا دوبار در سال ضروري است. لازم است که شما خودتان هم در برابر آينه پوست تان را معاينه کنيد. ملانوما مي تواند در هر نقطه اي از بدن بروز کند؛ ولي، در زنان بيشتر روي پاها ظاهر مي شود. اگر به لکه مشکوکي برخورديد که بزرگ تر شده، تازه به وجود آمده يا رنگ آن تغيير کرده، به چند رنگ مختلف است يا حاشيه هاي نامنظم دارد، به متخصص پوست مراجعه کنيد. همچنين براي پيشگيري از آن از کرم هاي ضد آفتاب استفاده کنيد و در روزهاي آفتابي کلاه بر سر بگذاريد. قرار گرفتن مداوم در معرض نور آفتاب يکي از مهم ترين علت هاي بروز اين نوع سرطان پوست است. يادتان باشد که زدن کرم ضد آفتاب درست زير آفتاب سودي ندارد. 20 تا 30 دقيقه پيش از رفتن به هواي آزاد و قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنيد.
 

معاينه چشم
 

در اين معاينات که به وسيله متخصص چشم انجام مي شود، چشم از جهت وجود انواع بيماري ها بررسي مي شود. خوب است بدانيد که چشم پزشک هنگام انجام اين معاينات مي تواند علايم گلوکوم (آب سياه)، کاتاراکت (آب مرورايد)، تحليل رفتن ماکولا بر اثر افزايش سن و تأثيرات ديابت و پرفشاري خون بر چشم را تشخيص دهد و براي درمان به موقع آنها اقدام کند. اگر بعضي بيماري هاي چشم به موقع درمان نشود، مي تواند به نابينايي بينجامد. لازم است که هر سه سال يک بار و پس از 40 سالگي هر 2 سال يک بار براي انجام اين معاينات مراجعه کنيد. اگر ديابت داريد، به پرفشاري خون مبتلا هستيد، از لنزهاي تماسي استفاده مي کنيد يا در خانواده تان پيشينه بيماري هاي چشمي داريد، بايد زودتر از دو سال يک بار به پزشک مراجعه کنيد. عينک آفتابي بزنيد و در روزهاي ابري هم اين کار را انجام دهيد تا از چشم تان در برابر اشعه مضر خورشيد محافظت کنيد. از عينکي استفاده کنيد که جلوي 90تا 100 درصد پرتوهاي خورشيد را بگيرد.
 

تست تشخيص ديابت
 

اين تست ميزان قند خون شما را مي سنجد تا شما را از ميزان خطر ابتلا به ديابت آگاه کند يا ديابت را تشخيص دهد. ديابت در امريکا بيش از 23 ميليون نفر را مبتلا کرده است. اين بيماري مي تواند ريسک بروز بيماري هاي قلبي و سکته مغزي را افزايش داده به کليه ها آسيب برساند و به کوري منجر شود. انجام اين تست هر سه سال يک بار پس از 45 سالگي الزامي است. اگر اضافه وزن داريد و داراي ديگر فاکتورهاي خطرساز ابتلا به ديابت هستيد، مثلاً فشار خون داريد يا کلسترول تان بالاست، زودتر اين تست را انجام دهيد. اگر قند خون تان اندکي بالاست و در وضعيت ابتلا به ديابت هستيد، بايد فواصل انجام اين تست ها را کمتر کنيد. براي 8 ساعت پيش از انجام تست چيزي نخوريد. براي اين که ريسک ابتلا به ديابت را تاحدود 60درصد کاهش دهيد، روزانه 30 دقيقه ورزش کنيد و وزن تان را متناسب نگه داريد.
 

ماموگرافي
 

اين تست سينه ها را از جهت وجود توده سرطاني بررسي مي کند. ماموگرافي ديجيتال بهتر از نوع سنتي آن است و براي زناني که زير 50 سال سن دارند، بهتر است. به خاطر وجود اين تکنيک زناني که تومورهاي کوچک تر دارند، زودتر از ده سال قبل تشخيص داده مي شوند. درمان تومورهاي کوچک تر راحت بوده و امکان درمان آنها بيشتر است. وقتي سن شما به 40 سال مي رسد، انجام اين تصويربرداري هر سال لازم است. اگر مادر يا خواهر شما زير 40 سالگي به اين سرطان مبتلا شده، 5 يا 10 سال زودتر از زماني که او مبتلا شده است، نخستين ماموگرافي خود را انجام دهيد. بکوشيد ماموگرافي را دو هفته پس از قاعدگي خود انجام دهيد چرا که سينه ها در اين روزها حساسيت کمتري دارند.
 

کولونوسکوپي
 

در اين تست پزشک با استفاده از يک لوله قابل انعطاف که ته آن دوربيني نصب شده درون روده بزرگ شما را مي بيند تا هرگونه توده احتمالي را شناسايي کند. يک توده کوچک مي تواند به مرور سرطاني شود. هر گونه رشد مشکوک در اين پروسه برداشته مي شود. ريسک ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزايش سن بيشتر مي شود و اگر زود تشخيص داده شود، امکان درمان آن و افزايش طول عمر بيمار وجود دارد. اين سرطان يکي از عوامل مهم مرگ زنان در دنياست. انجام اين تست هر 5 تا 10 سال يک بار ضروري است. اگر در خانواده تان پيشينه اين سرطان وجود دارد، زودتر از 50 سالگي اين تست را انجام دهيد.
 

تست تيروئيد
 

اين تست سطوح هورمون هاي تيروئيد شما را اندازه گيري مي کند که عمده آن هورمون TSH يا هورمون محرک تيروئيد است. افزايش سطوح اين هورمون به معناي کم کاري غده تيروئيد است که مي تواند به افزايش وزن، خستگي، خشکي پوست و ناخن هاي خشک و شکننده بينجامد. از طرفي سطوح پايين TSH هم نشان دهنده پرکاري تيروئيد بوده که نشانه هاي آن تعريق زياد، ضربان قلب تند، بي خوابي، کاهش وزن با وجود افزايش اشتها است. مشکلات تيروئيد در افراد مسن بيشتر روي مي دهد. انجام اين تست هر 5 سال يک بار ضروري است. ولي، اگر ديديد که زودتر از اين موقع داراي علايم شديد، به متخصص مراجعه کنيد تا تست تيروئيد براي تان انجام شود. انجمن تيروئيد امريکا تاريخ اولين تست تيروئيد را 35 سالگي مي داند. اين در صورتي است که تا قبل از اين تاريخ هيچ کدام از علامت ها را تجربه نکرده باشيد. مشکل تيروئيد مي تواند موقتي باشد. نزديک به 10 درصد از زنان پس از زايمان مشکل تيروئيد پيدا مي کنند؛ ولي، 90 درصد آنها طي 6 تا 9 ماه به حالت عادي بر مي گردند. در بسياري موارد مشکل تيروئيد را با تغييرات خلقي پس از زايمان اشتباه مي کنند. اگر باردار هستيد در اين باره با پزشک تان مشورت کنيد.
 

تست سنجش تراکم استخوان
 

اين تست ميزان کلسيم و مواد معدني موجود در استخوان ها را مي سنجد تا ميزان توان استخوان ها را تعيين کند. وقتي با افزايش سن ميزان سطوح استروژن در خون پايين مي آيد، از ميزان تراکم استخوان ها هم کاسته مي شود و اين خطر بروز پوکي استخوان را افزايش مي دهد. پزشک شما مي تواند تشخيص دهد که شما هر چند وقت يک بار به انجام اين تست نياز داريد. برا ي اين که استخوان هاي تان مستحکم بمانند، روزي 30 دقيقه با وزنه ها کار کنيد. مرتب فرآورده هاي لبني مصرف کنيد. مصرف شير، ماست و پنير کم چرب بسيار مفيد است. غلات کامل غني شده و مصرف مکمل هاي ويتامين D و کلسيم براي حفظ توده استخواني ضروري است. يادتان نرود که درباره مصرف مکمل ها با پزشک تان مشورت کنيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب