‌مسجد امام تجلی گاه خدا یا شیطان؟
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

این روزها آنقدر رنگ آدم ها زیاد شده که نه تنها حاضر نیستند به یکرنگ مشترک درآیند بلکه حاضر نیستند حتی ذره ای رنگشان را تغییردهند و با همان ظاهری که در کوچه و بازار و حتی بعضی جلسات خصوصی جلوه نمایی می کنند در مساجد و مکان های مذهبی حاضر نشوند..........

شاهد حرف هایم هم خیلی دور از ذهن نیست، نمونه بارز آن مسجد امام شهر اصفهان است، که چند وقتی است به جای آنکه تجلی حضور خدا باشد، انگار به کمین گاه شیطان مبدل شده است.

 

وارد مسجد که می شوی، از طرفی توریست ها و گردشگرهای خارجی و داخلی چشمانت را نوازش می دهند و از طرفی دیگر تازه به دوران رسیده های روشنفکری و تکنولوژیند که تنها راه ابراز خود در جامعه را، پرورش اندام و جلوه نمایی ظاهری می دانند.
حقیقتا چه شد که جامعه به یکباره اینگونه هنجار شکن شد و دیگر جوانان و نوجوانان حتی حاضر نیستند، برای دقایقی ظاهری اسلامی به خود گیرند و حرمت این مکان ها را حفظ نمایند.

 هر چند بررسی این مسأله به ساعت ها تحلیل،‌ بحث و کارشناسی نیازمند است اما به هر حال تا جایی که در این مختصر بگنجد در چند حیطه به آن خواهیم پرداخت.
 
عدم توجه خانواده ها به مسائل دینی و اعتقادی در سن شکل گیری شخصیت فرزندان
 

اولین مسأله ای که در این موضوع مطرح می باشد عدم توجه خانواده ها به مسائل اعتقادی و دینی در سنین شکل گیری شخصیت فرزندان می باشد. متأسفانه رسیدگی و توجه پدران و مادران در مسائل دینی کاملا بر عکس شده است یعنی درست در هنگامی که شخصیت فرزندان در حال شکل گیری دینی،‌ اجتماعی،‌ فرهنگی و ... می باشد آنچنان آنان را رها و به حال خود واگذار می کنند که گویی هیچ خط قرمز و یا حد تعریف شده ای برای آنان وجود ندارد و چند سال بعد درست هنگامی که شخصیت جوان به صورت تثبیت شده در می آید آن وقت سر حساب می شوند که کودک دیروزشان چقدر از حد و حدودهای تعریف شده عدول کرده است آن وقت است که می خواهند یک شبه جوانشان را تربیت نمایندو به راه خدا و پیغمبر برسانندش!

 تبلیغات گسترده رسانه های خارجی و شبکه های مختلف ماهواره ای
 
از طرف دیگر هجمه فرهنگی رسانه های برون مرزی و استفاده از ماهواره در بعضی از خانواده ها،‌ بدون هیچ فیلتری عامل دیگری بر افسارگسیختگی فرهنگی،  اعتقادی جوانان می باشد؛ چرا که روحیه جوان روحیه ای است تنوع طلب و دشمنان نیز با استفاده از همین روحیه و همچنین استفاده از قدرت رسانه توانسته اند به نحو بسیار مطلوبی جوانان را به طرف خود جذب نموده و آنان را شیفته خود نمایند و بدین وسیله با تزریق فرهنگ دلخواه خود به آنان،‌ شرایط هنجار شکنی در جامعه ایرانی،‌ اسلامی را فراهم آورند.
 
عدم کارکرد مناسب فرهنگی دستگاه های ذیربط
 
عدم کارکرد فرهنگی مناسب دستگاه های مسئول در امر فرهنگ سازی جامعه ایرانی اسلامی خودمان دلیل واضح دیگری بر دین گریزی و فرهنگ گریزی جوانان می باشد،‌ چرا که وقتی مسئولان و مدیران فرهنگیمان به جای آنکه به فکر فرهنگ سازی مناسب علیه شلیک های ضد فرهنگی دشمنان برآیند تنها خود را به تحلیل شگردهای دشمنان مشغول ساخته اند وضع از این که هست بهتر که نمی شود هیچ بلکه روزبه روز به بدی آن دامن هم زده خواهد شد چرا که با این غفلت دشمن همیشه یک گام از ما جلوتر است.
 
عدم تعریف درست از اسلام و مسلمانی برای جوانان
 
مسأله ای که در این باب بد نیست به صورت اجمالی به آن اشاره داشت عدم تعریف درست از اسلام و مسلمانی برای جوانان نسل امروز است، زیرا تا هنگامی که ما تعریفی که از اسلام داریم هنوز همان تعریفی است که 5 دهه پیش برای جوانان داشته ایم وضع به همین منوال خواهد بود.
امروز باید اسلام را بنا به شرایط و اقتضائات روز برای جوانان تعریف نمود،‌ نه اینکه با همان پوستین کهنه و وصله خورده سالها پیش آن را به جوان تنوع طلب،‌ اتو کشیده امروزی تحویل داد.
 
 
جوان باید بداند که اسلام نه تنها به حفظ ظاهر تأکید دارد بلکه به حفظ باطن نیز تأکید دارد البته گفتن این نکته نیز خالی از عیب نیست که شاید هم یکی از دلایل دین گریزی جوانان عده ای به ظاهر مسلمان هستند که در ظاهر دینشان را حفظ می کنند و در باطن تیشه به ریشه اسلام می زنند.
آری حقیقت آن است که به قول شاعر:‌
اسلام به ذات خود ندارد عیبی / هر عیب که هست از مسلمانی ماست

زیر پوست شهر خبرهایی است
در نتیجه باید به این حقیقت اعتراف کرد که علاوه بر فعالیت های ضد فرهنگی دشمنان،‌ وجود شبکه های ماهواره ای مختلف و بسیاری عوامل خارجی دیگر یکسری ضعف ها و کاستی هایی نیز از طرف خودمان می باشد که تا وقتی این ضعف ها و مشکلات را قبول نکنیم جامعه به سیر قهقرایی خود در زمینه فرهنگی و اعتقادی ادامه خواهد داد؛ چرا که با فرا فکنی تنها در ظاهر قضیه خودمان را از مشکلات و آسیب های فرهنگی مبرا می کنیم غافل از آنکه زیر پوست شهرمان خبرهایی است که شاید هم ما از آنها خبر داریم اما به دلیل آنکه اگر آشکار شود شاید دامن خودمان را هم بگیرد از آنان چشم می پوشیم!

واحدفرهنگي وبلاگ


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب