Smartphone خود را محافظت کنيد
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

اين روزها بازار اسمارت فون ها داغ داغ است. استقبال مصرف کنندگان از اين گروه از محصولات در کنار ارائه مدل هاي متنوع و مختلف و همچنين عرضه محصولات ارزان قيمت و ايجاد امکان بهره مندي مصرف کنند سطح مياني از امکانات اسمارت فون ها باعث رشد روز افزون تقاضا براي اين رده از گوشي ها شده است.
امکانات قابل توجه اين دستگاه ها و توانايي هاي محاسباتي بالايي که در ابعاد کوچک و قابل حمل در اختيار مصرف کننده قرار مي گيرد، بسيار مفيد بوده و از اين رو کاربر به ذخيره کردن اطلاعات مهم و با ارزش خود روي اين دستگاه ها اقدام مي کند. حتي ممکن است اين اقدام تا جايي پيش رود که کاربر از گوشي تلفن همراه به عنوان دستگاه Organizer اصلي استفاده کرده و براي او اولويت شماره يک را داشته باشد. بنابراين اتخاذ تمهيدات امنيتي در دو بخش فيزيکي و غير فيزيکي اهميت بسيار بالايي پيدا مي کند.
در اين مطلب قصد ما اين است که به کاربران اسمارت فون هاي مبتني بر پلتفرم مايکروسافت روش هايي را آموزش دهيم که در نهايت به بالا رفتن ضريب امنيتي و حفاظتي اطلاعات موجود روي گوشي تلفن همراه منجر مي شود. شما مي توانيد به راحتي امنيت اسمارت فون خود را بالا ببريد. براي اين کار به دانستن تکنيک هاي پيچيده نيازي نيست. با استفاده از راهنماي دستگاه و کمي تأمل در مورد روش هاي ايمن سازي، مي توان تمهيداتي به کار برد تا اگر زماني گوشي به سرقت رفت يا گم شد، دست کم اطلاعات موجود در آن براي کسي قابل استفاده نباشد. با استفاده از شش مرحله اي که در اين شماره به شما آموزش مي دهيم، مي توانيد از اطلاعات گوشي خود محافظت کنيد.

1.به روز رساني هاي ويندوز موبايل

مايکروسافت به طور منظم به انتشاربسته هاي اصلاحي اقدام مي کند که بنا به گفته متخصصان به اين دليل منتشر مي شوند که باگ هاي نرم افزاري را اصلاح کرده يا ضعف هاي امنيتي شناسايي شده در سيستم را بر طرف کنند. پيشنهاد ما به شما اين است که هر گاه از وجود چنين بسته اي مطلع شديد، بلافاصله به بارگذاري و نصب آن روي دستگاه خود اقدام کنيد. با توجه به اين که شما يک دستگاه اورجينال با نرم افزار اورجينال خريده ايد، مي توانيد با خيال راحت بسته هاي مذکور را نصب کرده و بابت از کار افتادن نرم افزارهاي گوشي خود (همان بلايي که سر ويندوزهاي غيراورجينال مي آيد!) نگراني نداشته باشيد.
براي اين کار نيز مي توانيد اسمارت فون خود را به کامپيوتر متصل کرده و از طريق WMDC‏ (Windows Mobile Device Center) آن را به روزرساني کنيد يا از طريق مرورگر نصب شده روي خود دستگاه و اتصال از طريق Wi-Fi و GPRS يا ساير روش ها سيستم عامل دستگاه خود را به روزرساني کنيد.

2.قفل سيم کارت با استفاده از پين کد

به عنوان دومين قدم مي توانيد سيم کارت خود را به وسيله پين کد چهار رقمي که به همراه کارت ارائه مي شود، قفل کنيد. اين کار چند مزيت دارد. اول اين که اگر گوشي شما سرقت شود يا آن را گم کنيد، مي توانيد اطمينان خاطر داشته باشيد که اطلاعات ذخيره شده روي سيم کارت براي کسي غير از شما قابل استفاده نخواهد بود. اين اطلاعات ممکن است برخي شماره هاي مهم يا حتي تعدادي از پيامک هاي شما باشد.
با فرض اين که براي پين کد چهار رقم (جايگاه ) در نظر گرفته شده و هر کدام از جايگاه ها مي تواند يکي از اعداد صفر تا نه باشد، اين احتمال که کسي بتواند پين کد شما را حدس بزند، بسيار پايين است و اين در صورتي است که شخص سوء استفاده کننده تنها سه بار شانس امتحان کردن کد را دارد و براي بار سوم اگر پين کد اشتباه وارد کرده باشد، سيم کارت قفل شده و براي باز کردن آن به PUK Code اول که يک عدد هشت رقمي است، نياز پيدا کند.

3.نصب نرم افزارهاي امنيتي

در کنار نرم افزارهاي مختلفي که براي گروه هاي متفاوت مانند سرگرمي ها يا Organizer ها وجود دارند، مي توان براي بالا بردن ضريب امنيتي گوشي به نصب نرم افزارهاي امنيتي اقدام کرد. خوشبختانه تعداد اين نرم افزارها بسيار زياد است. شرکت هاي صاحب نام و همچنين توليد کنندگان ثالث، نرم افزارهاي متعددي براي اين منظور طراحي کرده اند. با جست و جوي بيشتر حتي مي توان نرم افزارهاي متن باز نيز پيدا کرد.
البته اگر احساس مي کنيد که اطلاعات با ارزشي را همراه داريد، بهتر است براي محافظت از آن ها نيز کمي هزينه کنيد. استفاده از اين نرم افزارها ويژگي هاي خاصي به دستگاه شما اضافه مي کند که بسيار با ارزش و حياتي هستند. جلوگيري از دسترسي از راه دور از طريق Wi-Fi يا Bluetooth و مانند آن ها، جلوگيري از ورود برنامه هاي مخرب مانند انواع ويروس ها، نرم افزارهاي تشخيص نفوذ و همچنين نرم افزارهايي براي کد کردن اطلاعات ارسالي و ذخيره شده روي گوشي از آن جمله هستند. بنابراين هرچه اطلاعات با اهميت تري داريد، بيشتر هزينه کنيد.

4.قفل کردن گوشي با استفاده از يک PIN Code

خوشبختانه مايکروسافت اين امکان را براي کاربر فراهم مي کند که گوشي موبايل را به وسيله يک PIN Code اختصاصي (متفاوت با PIN Code سيم کارت) قفل کنيد. براي اين کار مي توانيد از يک رمز عبور ساده چهار رقمي که از اعداد صفر تا نه تشکيل شده يا يک رمز عبور طولاني که در آن از حروف انگليسي کوچک و بزرگ و ترکيبي از علامت ها و نمايه هاي اسکي تشکيل شده، استفاده کنيد. هر قدر رمز عبور قدرتمندتري داشته باشيد، خيالتان بابت امن بودن مکان اطلاعات راحت تر خواهد بود.
در کنار اين روش به عنوان يک راه ساده تر مي توانيد از نرم افزارهايي که رمز عبور مي سازند، استفاده کنيد. اين نرم افزارها يک اسم رمز با مشخصات و ويژگي هاي يک اسم رمز قوي توليد مي کنند. مي توانيد از اسم رمزي که اين نرم افزارها توليد مي کنند براي محافظت از اطلاعات با ارزش خود استفاده کنيد.

5.کارت حافظه خود را کد گذاري کنيد

اين روزها در بيشتر وسايل قابل حمل، کارت حافظه به عنوان يک حافظه کمکي مورد استفاده قرار مي گيرد. مايکروسافت اين ويژگي را در اختيار کاربر قرار مي دهد تا بتواند اطلاعات روي کارت حافظه را با روش هاي نرم افزاري بسيار پيچيده کد گذاري کند. اين امکان يک ويژگي خوب دارد و آن اين است که اطلاعات براي هيچ کس به جز کاربر که کد رمزگشاي دستگاه را دارد، قابل استفاده نخواهد بود. حتي اگر سارق محترم کارت حافظه را در دستگاه هاي ديگري قرار دهد، چيز خاصي مشاهده نخواهد کرد. با استفاده از اين روش کاربر با اطمينان خاطر اطلاعات حياتي و مهم خود را روي کارت ذخيره مي کند و خيالش از بابت گم شدن اطلاعات يا سوء استفاده از آن راحت خواهد بود.

6.همه اطلاعات را پک کنيد!

ممکن است بخواهيد اسمارت فون خود را بفروشيد. بنابراين اولين کاري که بايد انجام دهيد پاک کردن تمام اطلاعات از روي گوشي و همچنين از روي کارت حافظه است. براي انجام اين کار ابتدا بايد از اطلاعات خود يک نسخه پشتيبان تهيه کنيد. سپس مي توانيد با اطمينان خاطر به فروش گوشي خود اقدام کنيد. علاوه بر اين، پيشنهاد مي کنم قبل از پاک کردن هرگونه اطلاعات از روي کارت حافظه، ابتدا کارت حافظه خود را کد گذاري کنيد. اين کار باعث مي شود اطلاعات کارت حافظه شما به هيچ وجه قابل بازيابي نباشد. البته اين کار بسيار خطرناک است. چنانچه شما از اطلاعات خود پشتيبان نداشته باشيد و اين کار را انجام دهيد به شما اطمينان مي دهم که هرگز نخواهيد توانست اطلاعات خود را بازيابي کنيد. اين هشدار را جدي بگيريد.
همچنين بهتر است با استفاده از امکانات نرم افزاري موجود روي گوشي اقدام به پاک کردن اطلاعات روي گوشي کرده و پس از آن که از پاک شدن اطلاعات و به اصطلاح خالي بودن گوشي اطمينان پيدا کرديد، به فروش يا واگذاري گوشي اقدام کنيد.
به ياد داشته باشيد که اطلاعات، سرمايه هاي غير فيزيکي هستند که به مراقبت هاي دو چنداني نياز دارند. براي نگهداري از اين اطلاعات بايد دقت بسياري داشت و تا آنجا که امکان دارد از ماژول هاي امنيت روي اسمارت فون استفاده کرد. در آخر مانند گذشته همواره تهيه نسخه پشتيبان هفتگي را به شما توصيه مي کنم!

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب