10علت کمردرد
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

کمردرد بعد از سرماخوردگي دومين عامل مراجعه بيماران به پزشک است.

همچنين پنجمين علت رايج بستري شدن در بيمارستان‌ها و سومين جراحي شايع، در مورد بيماران کمردردي صورت مي‌پذيرد. شايد جالب باشد که بدانيد شکايت 56 درصد از مردم کل دنيا هم بلافاصله بعد از بيدار شدن از خواب يا انجام فعاليت‌هاي زناشويي، از کمردرد است و بهتر است اين را هم بگوييم که کمردرد فقط به دليل بلند کردن اجسام سنگين يا بد خوابيدن به وجود نمي‌آيد بلکه مجموعه عوامل و عادات غلطي که هر فرد در طول روز و فعاليت‌هاي روزانه‌اش آنها را دنبال مي‌کند، باعث به وجود آمدن اين درد کمرشکن مي‌شوند. در اين بخش ما به چند عادت غلطي که ابتلا به کمردرد را در پي دارند اشاره مي‌کنيم و راه‌حل کنار گذاشتن آن را هم عنوان مي‌نماييم تا اگر شما هم از درد کمر رنج مي‌بريد، بتوانيد عادت‌هاي غلط‌تان را بشناسيد و آنها را رفع کنيد.

پشت‌ميزنشيني
 

آيا مي‌دانيد که نشستن، 40 درصد بيشتر از ايستادن به ستون فقرات شما فشار وارد مي‌کند؟ خيلي از افراد بعد از چند روزي که کار زياد، تمام وقت‌شان را پر مي‌کند از دردکمر هم علاوه بر خستگي روحي شکايت دارند و شايد ندانند که نشستن بيش از حد، آن هم در وضعيتي غيرمتعارف و غيراستاندارد به کمرشان آسيب رسانده است. ماهيچه‌هاي کمر وقتي که ساعات زيادي بي‌کار و در يک وضعيت قرار مي‌گيرند، ضعيف مي‌‌شوند و اين ضعف باعث احساس درد از سوي شما مي‌گردد.راه‌حل: نشستن در زاويه 135 درجه کمک شاياني به کاهش فشار روي ستون فقرات‌تان مي‌کند. بنابراين هر چند دقيقه يک بار از حالت 90 درجه يا کمتر خارج شويد و کمي لم دهيد و به حالت 135 درجه دربياييد. همچنين براي جلوگيري از ابتلا به کمردرد مي‌توانيد هر نيم ساعت يک‌بار از جاي خود بلند شويد و 30 ثانيه قدم بزنيد يا ناهار و چايتان را سر پا ميل کنيد. راستي يادتان باشد که هنگام کار با کامپيوتر، سر و گردن خود را به سمت جلو يا اطراف خم نکنيد و صاف و مستقيم به صفحه کامپيوتر نگاه کنيد زيرا خم کردن سر هم فشار زيادي به ستون فقرات وارد مي‌کند.

رانندگي‌هاي طولاني ‌مدت
 

رانندگي‌هاي طولاني‌مدت آن هم در حالتي که گردن و شانه‌ها به سمت جلو خم باشند، سبب سفت شدن قفسه‌سينه و در نتيجه فشار آمدن به گردن و ستون فقرات مي‌شود. بنابراين کمردرد، مشکل غيرقابل تصوري در ميان رانندگان بين شهري و حتي درون‌شهري نيست. راه‌حل: در زاويه 90 درجه بنشينيد و صندلي خود را به فرمان ماشين نزديک کنيد تا هيچ‌‌گونه کششي به سمت جلو نداشته باشيد. هر دو يا سه ساعت يک بار هم توقف کنيد و پنج دقيقه نرمش انجام دهيد.

فراموش کردن فعاليت‌هاي ورزشي
 

نتايج جديدترين تحقيقات نشان داده‌اند که 40 درصد از افرادي که بعد از ابتلا به کمردرد، دور ورزش را خط کشيده‌اند يا فعاليت‌هاي ورزشي‌شان را کم کرده‌اند، شدت درد کمرشان بيشتر شده است.راه‌حل: به گفته دکتر راج‌رائو، جراح ستون‌فقرات، ورزش کردن براي بهبود بسياري از بيماري‌ها موثر است. او مي‌گويد که پياده‌روي‌هاي سبک و منظم و انجام دادن نرمش‌هايي مانند خم کردن بدن و رساندن نوک انگشتان دست تا زير زانو براي التيام درد کمر بسيار مفيد است.

ناديده گرفتن فعاليت‌هايي مانند يوگا
 

شايد برايتان عجيب باشد اگر بگوييم يوگا نه تنها باعث کاهش استرس مي‌شود بلکه تا حد قابل قبولي دردهايي مثل کمردرد را هم کم مي‌کند. به گفته محققان دانشگاه واشنگتن و براساس تحقيقي که روي 101 بيمار مبتلا به کمردرد انجام داده‌اند، انجام فعاليتي مثل يوگا که نفس عميق و آرامش جسم و تن در طول فعاليت را در پي دارد، مي‌تواند اثر به سزايي در کاهش کمردرد در کنار ورزش‌هاي فيزيکي ديگر داشته باشد.راه‌حل: امروزه در هر محله‌اي کلاس‌هاي يوگا و مديتيشن پيدا مي‌شود. پس در يک کلاس‌ محلي ثبت‌نام کنيد و قبل از اولين جلسه به مربي‌تان بگوييد که براي کاهش کمردردتان در اين کلاس عضو شده‌ايد. اگر هم وقت کافي براي کلاس رفتن نداريد، يک فيلم آموزش يوگا تهيه کنيد و فعاليت‌هاي موردنظر را در خانه انجام دهيد.

اعتياد به شکستن قولنج
 

کم نيستند افرادي که براي التيام درد کمرشان يا از روي عادت، اقدام به شکستن قولنج خود مي‌کنند و نمي‌دانند که اين کار نه تنها دردشان را کم نمي‌کند بلکه به مرور زمان باعث به وجود آمدن يا تشديد آسيب‌هاي کمري‌شان مي‌شود.راه‌حل: شما براي اينکه کمردرد نگيريد، به ماهيچه‌هاي کمري قوي و ستون فقراتي سالم نياز داريد و با شکستن قولنج و آسيب رساندن به ستون فقرات، شانس سلامت کامل را از خود مي‌گيريد. بنابراين سعي کنيد اين عادت اشتباه را از سرتان خارج کنيد و هر وقت احساس کرديد که کمرتان ناراحت است به جاي شکستن قولنج، چند نرمش ساده انجام دهيد. خم شدن به پايين و طرفين به صورت آرام‌آرام مي‌تواند ميل به شکستن قولنج را در وجودتان سرکوب کند.

تغذيه نامناسب
 

شايد کمتر کسي فکر کند که تغذيه هم مي‌تواند در کاهش کمردرد موثر باشد اما دانشمندان اعتقاد دارند که تغذيه مناسب همان‌قدر که مي‌تواند در داشتن قلب و وزن و فشارخوني متناسب و سالم موثر باشد، مي‌تواند براي جلوگيري از کمردرد هم مفيد واقع شود. نتيجه تازه‌ترين تحقيقات نشان مي‌دهند که تغذيه نامناسب و در نتيجه سوخت وساز شيميايي نامتناسب در بدن باعث افزايش ارسال سيگنال‌هاي عصبي حاوي پيغام درد به مغز مي‌شود. راه‌حل: براساس مطالب مندرج در کتاب «واقعيت‌هاي کمردرد»، رژيم غذايي مناسب براي افراد مبتلا به کمردرد، رژيمي است که بتواند التهاب بدن را کاهش دهد و براي کاهش اين التهاب و در نتيجه کاهش کمردردتان بايد از خوردن بيش از حد مواد حاوي کافئين مثل چاي يا قهوه غليظ يا غذاهاي فرآوري شده مثل سوسيس، کالباس و انواع کنسروها بپرهيزيد. ضمن اينکه خوردن انواع مغزها (بادام، پسته، فندق و ...)، ميوه، سبزيجات، سويا و انواع پروتئين‌هاي حيواني (گوشت مرغ يا ماهي يا گوشت قرمز) به افراد مبتلا به کمردرد توصيه مي‌شود.

حمل کيف‌هاي سنگين
 

ميزان آسيبي که حمل کردن کيف‌هاي سنگين به ستون فقرات وارد مي‌کند با آسيبي که هنگام انجام دادن ورزش‌هاي حرفه‌اي و سنگين به ستون فقرات وارد مي‌شود برابري مي‌کند و اين زنگ خطري است براي افرادي که در طول روز با کيف‌دستي‌هاي سنگين روانه محل کار، خريد يا محل درس‌شان مي‌شوند.
ہراه‌حل: از کيف‌هاي سبک استفاده کنيد و فقط لوازم ضروري‌تان را درون آن قرار دهيد. بهتر است وزن کيف و وسايل درون‌اش بيشتر از 10 درصد وزن‌تان نباشد و ترجيحا هم از کوله‌پشتي براي حمل وسايل سنگين مثل کتاب‌هاي دانشگاهي‌تان استفاده کنيد. وقتي هم که داخل اتوبوس ايستاده‌ايد يا مجبوريد چند دقيقه منتظر تاکسي يا دوست‌تان بمانيد، کيف‌تان را روي زمين قرار دهيد تا کمر و شانه‌هايتان مجبور به تحمل وزن آن نباشند.

تشک‌هاي قديمي
عمر مفيد يک تشک خوب بين 9 تا 10 سال است اما اگر خواب راحتي نداريد يا بيشتر وقت‌ها اول صبح کمرتان درد مي‌کند، ممکن است مشکل از تشک‌تان باشد، حتي اگر 5 يا 6 سال بيشتر از عمرش گذشته باشد.راه‌حل: تقريبا يک‌سوم از ساعات شبانه‌روز به خواب مي‌گذرد. پس اگر اين ساعات برايتان اهميت دارند و دلتان نمي‌خواهد صبح‌تان را با کمردرد شروع کنيد، هر 5 سال يک بار تشک‌تان را عوض کنيد و به جاي هزينه‌هاي سنگين بيمارستان، کمي پول بيشتري خرج کنيد و يک تشک خوب و طبي بخريد. يکي ديگر از کارهايي که به کاهش کمردرد بعد از خواب کمک مي‌کند قرار دادن يک بالش کوچک زير زانوهاست هنگامي که به پشت خوابيده‌ايد. اگر هم که عادت به خوابيدن به پهلوها را داريد اين بالش کوچک را بين زانوهايتان و اگر به شکم مي‌خوابيد، آن را کمي پايين‌تر از شکم‌تان قرار دهيد. يادتان باشد که ارتفاع اين بالشتک نبايد زياد و آزاردهنده باشد.
 

پوشيدن کفش‌هاي پاشنه ‌بلند
 

وقتي که شما کفش پاشنه‌بلندي به پا مي‌کنيد براي حفظ تعادل بدن‌تان مجبوريد که کمي متمايل به جلو راه برويد و کمرتان را هم وادار به تحمل وزن بيشتري کنيد. همچنين پوشيدن انواع صندل‌ها هم باعث حرکت مداوم پاهايتان به طرفين و در نتيجه وارد آمدن فشاري مضاعف به ستون فقرات‌تان مي‌شود.راه‌حل: کفش‌هاي پاشنه‌بلند و صندل‌ها فقط مخصوص مهماني و جاهايي است که شما مجبور به راه رفتن زياد نيستيد. بنابراين براي رفت و آمد روزانه به محل کار يا تحصيل يا حتي خريد، از کفش‌هاي سبک و راحت استفاده کنيد. اگر هم کفش پاشنه‌بلندي مي‌خريد، انواع عاج‌دار آنها را انتخاب کنيد که باعث کم شدن اختلاف ارتفاع بين پنجه و پاشنه پايتان مي‌شوند.

اعتياد به برنامه‌هاي تلويزيوني
 

اگر دشمن خودتان و کمرتان هستيد، مي‌توانيد براي هر چه بهتر و سريع‌تر آسيب‌ رساندن به ستون فقرات‌تان ساعت‌ها جلوي تلويزيون چمباتمه بزنيد و مشغول تماشاي فيلم‌هاي سينمايي، سريال‌ها يا فوتبال شويد. اعتياد به تلويزيون يعني اينکه شما بيشتر از 15 ساعت از وقت‌تان را در هفته به آن اختصاص دهيد يا روزانه بيشتر از 2 ساعت به صورت مداوم پاي تلويزيون يا کامپيوتر بنشينيد.راه‌حل: اوقات فراغت‌تان را با نرمش يا پياده‌روي بگذرانيد. براي جلوگيري از ابتلا به کمردرد بهتر است روزانه يک ساعت پياده‌روي کنيد و ورزش‌هاي کششي انجام دهيد. هنگام تماشاي تلويزيون هم کنترل آن را دورتر از خود قرار دهيد تا در طول برنامه چند مرتبه مجبور به بلند شدن از جاي خود و تغيير وضعيت‌تان شويد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: برچسب:کمردرد,
ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب