پيشگيري از بارداري در بيماران تيروييدي
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

يکي از نگراني‌هاي خانم‌ها درخصوص استفاده از روش‌هاي پيشگيري از بارداري آن است که گمان مي‌کنند مصرف قرص‌ها يا آمپول‌هاي پيشگيري از بارداري، باعث مشکلات تيروييدي براي آنها مي‌شود يا بيماري تيروييد آنها را تشديد مي‌کند.
اين تصوراز آنجا ناشي مي‌شود كه توصيه‌هايي مانند منع مصرف يا احتياط در مصرف برخي داروها يا روش‌ها در بيماران تيروييدي مطرح است.

براي همين امروز مي‌خواهيم بررسي کنيم براي کسي که مبتلا به بيماري تيروييد است چه روشي مناسب‌تر خواهد بود:

مانند هميشه باز هم يادآوري مي‌کنم انگ بيمار تيروييدي به خودتان نزنيد و مقصود از بيماران تيروييد کساني هستند که تحت نظر متخصص برايشان چنين تشخيصي گذاشته شده است.
اگر شما مبتلا به گواتر ساده (بزرگي غده تيروييد)، کم‌کاري تيروييد يا پرکاري آن هستيد، هيچ مشکلي درخصوص استفاده از قرص‌هاي ترکيبي ضدبارداري مانند ال‌دي و تري‌فازيک نداريد. اين قرص‌ها تاثيري در عود يا تشديد بيماري تيروييد نخواهند داشت و اگر فرد داروي تيروييد مصرف مي‌کند، باعث از بين رفتن يا تضعيف اثر پيشگيري از بارداري قرص‌ها نمي‌شود. طبيعتا در آمپول‌هاي ترکيبي هم که حالتي شبيه قرص‌هاي ترکيبي دارند، وضع به همين صورت است. اگر خانمي قصد استفاده از آمپول‌هاي پيشگيري يک ماهه دارد نبايد هيچ نگراني‌اي از بابت تداخل اثر اين آمپول‌‌ها و داروهاي تيروييدي که مصرف مي‌کند داشته باشد. همچنين اين آمپول‌ها هيچ اثري در بيماري تيروييد فرد نخواهد داشت.
در دوران شيردهي نيز مي‌توانند با خيال راحت از قرص‌هاي ضدبارداري مخصوص اين دوران که در داروخانه‌ها موجود است، استفاده کنند. در مورد آمپول‌هاي 3 ماهه پيشگيري هم، چون ماده موثر اين آمپول‌ها از ترکيب قرص‌هاي ضد بارداري دوران شيردهي است، پس تاثيري در بيماري‌هاي تيروييد ندارند.
در مورد مصرف آي‌يودي نيز چون محدوده اثر اين روش پيشگيري به داخل رحم محدود مي‌شود و با ايجاد يک التهاب استريل درون رحم از بارداري پيشگيري مي‌کند، مطمئنا تاثيري در بيماري‌هاي تيروييدي نخواهد داشت. در مورد استفاده از کاندوم يا بستن لوله‌هاي انتقال اسپرم (وازکتومي) آقايان با خيالي آسوده مي‌توانند از روش‌هاي پيشگيري استفاده کنند و نگران بيماري تيروييد خود نباشند. آخرين روشي که در مورد آن توضيح مي‌دهم بستن لوله‌ها در خانم‌ها است که در مورد گواترهاي ساده بدون هيچ بيماري همراه ديگري مشکلي ايجاد نمي‌کند و اين خانم‌ها نيز مي‌توانند عمل بستن لوله‌ها را انجام دهند. در مورد خانم‌هايي که کم‌کاري تيروييد دارند عمل بستن لوله‌ها با تاخير انجام مي‌شود، يعني ابتدا بايد وضعيت تيروييد اين خانم به يک حالت باثبات و پايدار برسد و سپس جهت عمل بستن لوله‌ها اقدام کرد. در مورد خانم‌هاي با تيروييد پرکار، بستن لوله‌ها بايد با دقت بيشتري انجام شود که خوشبختانه در ايران به دليل اينکه اين عمل در بيمارستان و تحت نظر جراح متخصص زنان و متخصص بي‌هوشي انجام مي‌شود، به خودي خود اين دقت نظر و احتياط در تمام موارد انجام مي‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب