لکوره یا ترشحات واژن در خانم ها
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب


لکوره خود یک بیماری نیست بلکه تظاهری از تخمک گذاری یا یک بیماری موضعی یا سیستمیک هست .

در هر سنی ممکن است دیده شود و تقریبا کلیه زنان را در دوره ای از عمر مبتلا می کند . شایعترین علت آن عقونت قسمت تحتانی اعضای تناسلی است . علل دیگر عبارتند از التهاب ، تحریک استروژنی ، تحریک روحی ، تومورها و محرومیت استروژنی .

ترشحات لکوره معمولا به علت وجود سلولهای کنده شده از مخاط یا سلول های شرکت کننده در التهاب سفید رنگ است .
وجود مقدار کمی ترشح موکوس واژنی به طور ثابت امری کاملا طبیعی است اما در صورتی که مقدار ترشح زیاد و موجب آلوده کردن لباس گردد یا همراه با درد و ناراحتی باشد صورتی غیر طبیعی پیدا می کند .

ترشح زیاد تر از معمول ، ممکن است با بوی بدن توام شود و آن را افزایش دهد که در این حالت استحمام زیاد و خشک کردن اعضای تناسلی کافی است اما در صورتی که بوی زننده داشته باشد حاکی از عفونت واژن است.

این ترشحات با درد یا بدون درد و ناراحتی ممکن است با خارش همراه باشد که معمولا هنگام آلوده شدن مدخل واژن به ادرار عارض می شود . نواحی تناسلی بیمار ممکن است دچار حالت تحریک و التهاب با شد به علاوه گاه پروکتیت و درد به هنگام نزدیکی وجود دارد . در بعضی حالات هم علامت خاصی به جز ترشح وجود ندارد .

در افرادی که دارای این مشکل می باشند آزمایش خون ممکن است شواهدی از وجود عفونت خفیف بدن را نشان دهد . تهیه فورتی میکروسکپی از ترشحات واژن و آزمایش سلول شناسی آن برای کلیه زنان بالاتر از 25 سال و در مواردی که احتمال وجود سرطان در کار باشد ، ضروری است .
لکوره در صورتی که با تست سرولوژیک مثبت همراه باشد ممکن است مربوط به سفلیس باشد .

پیش گیری :
در هنگام مقاربت باید مرد از واسائل پیشگیری و حفاظتی استفاده کند تا از عقونت جلوگیری به عمل آید . همچنین تجویز آنتی بیوتیک بمدت طولانی مدت ممکن باعث رشد قارچ کاندیدا و واژینیز ناشی از آن شود.

راه های درمانی :
الف – درمان های اختصاصی : عفونت با داروهای که در زیر نام برده شده اند درمان می شود ، هرگاه مقاومت میکربی عارض شود یا بیمار به دارو حساسیت نشان دهد بلافاصله باید دارو قطع شود و داروی دیگری جانشین آن نمود .

- واژینیت ناشی از تریکوموناواژینالیس :
این نوع عفونت توسط یک انگل میکروسکوپی بوجود می آید که علائم آن غالباً بلافاصله بعد از شروع خونریزی قاعدگی به اوج خود می رسد .دوره کمون تقریباً ۲۰ روز می باشد و علائم بصورت ترشحات کف آلود و فراوان و درد و تحریک موضعی می باشد . سوزش ادرار و مقاربت دردناک و درد مبهم قسمت تحتانی شکم ممکن است وجود داشته باشد و گاهی اوقات ، خارش شایعترین علامت موضعی در این بیماران می باشد و ترشح فراوان و کف آلود به رنگ سفید مایل به زرد تا سبز دیده می شود .قبل از درمان باید یک پاپ اسمیر ( تست ترشحات دهانه رحم ) انجام گیرد و سپس براساس جواب پاپ اسمیر و تائید تشخیص توسط پزشک و یا ماما ، درمان انجام گیرد .
مترونیدازول به مقدار 250 میلی گرم 3 بار در روز به مدت یک هفته تجویز می شود .

درمان با دوز بالا به مدت ۵-۳ روز، تجویز همزمان مترونیدازول خوراکی و مهبلی و تزریق وریدی مترونیدازول می باشد .اگر علائم بیماری بعد از درمان باقی بمانند، توصیه می شود که مجدداً به پزشک معالج خود مراجعه شود .تمام شرکای جنسی، حتی اگر بدون علامت باشند باید درمان گردند، چرا که بسیاری از زنان از شریک جنسی درمان نشده خود مجدداً آلوده می شوند. به زوجین توصیه می شود که تا پایان دوره درمان و از بین رفتن علائم ، از نزدیکی جنسی خودداری کنند .

در سه ماهه اول بارداری مصرف مترونیدازول توصیه نمی شود ، در این حالت می توان از کلوتریمازول موضعی استفاده نمود .
درمان در زنان غیر باردار : آزیترومایسین ۱ گرم از طریق دهانی در یک روز و یا داکسی سیکلین ۱۰۰ میلی گرم ۲ بار در روز به مدت ۷ روز و یا اریترومایسین اتیل ساکسینات ۸۰۰میلی گرم ۴ بار در روز به مدت ۷ روز .

- واژینیت ناشی از کاندیدا البیکانس :
تجویز داروهای ضد بارداری را باید متوقف نمود و به جای آن موقتا از کاندوم استفاده کرد.
شیاف های واژنی 100 میلی گرمی Clotrimazole یا کرم های 2% Miconazole هر شب موقع خواب به مدت یک هفته بسییار موثر است .

- واژینیت ناشی از کورینی باکتریوم واژینال و کلامیدیا :
شایعترین بیماری مقاربتی است . که در افراد جوانتر از 25 سال و در زنان مجرد و در زنانیکه از روشهای غیر سدی جهت پیشگیری از بارداری استفاده می کنند ، شیوع بیشتری دارد .
کلامیدیا یک انگل باکتریایی است که علائم آن بصورت لکه بینی بین قاعدگی ها با یا بدون تایید عفونت دستگاه تناسلی فوقانی می باشد .
آمپی سیلین به مقدار 500 میلی گرم 4 بار در روز از راه دهان به مدت 5 روز مصرف شود .
مترونیدازول به مقدار 500 میلی گرم از راه دهان 2 بار در روز به مدت 5 روز به کار رود .


- واژینیت اتروفیک یا Senile Vaginitis :
شیاف واژنی حاوی 0.5 میلی گرم دی اتیل استیل بسترول هر 3 روز یک عدد به مدت 3 هفته استعمال شد و سپس یک هفته برای ایجاد ایجاد قاعدگی ( پریود ) استعمال دارو را قطع می کنند و مجداد بههمین روش 3 هفته و یک هفته درمان را به طور نا محدود ادامه می دهند . همین درمان را نیز می توان با کرم واژینال Dienestrol ( دو اپلیکاتور در روز به مدت 3 هفته با یک هفته استراحت ) به مدت نامحدود ادامه داد.

ب- درمان های عمومی :

استفاده از تامپون های داخلی مربوط به دوران پریود باعث کاهش رطوبت واژن و خارش و بوی بد می شود .
آلودگی های تریکومونا و کاندیدا مستلزم درمان هر دو طرف یعنی زن و شوهر به صورت همزمان باید باشد.

ج – درمان های موضعی :
شستشوی مرتب با محلول آب نمک و اسید استیک ( 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید در هر لیتر آب ) می تواند در درمان لکوره مفید باشد . دوش های قلیایی نباید هرگز به کار رود زیرا موجب بالا رفتن PH واژن شده تضعیف فلوره واژن را در پی خواهد داشت.

واژینیت : به عفونت دستگاه تناسلی زنان که در اثر باکتری یا عوامل بیماری زا می باشد گفته می شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب